De ondraaglijke lichtheid van de groene ignorantie.

Op 27 augustus 2022, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid
Energiezorgen
De nieuwe slogan van het moralistisch Groen “Dat voelt goed” is van een stuitende lichtzinnigheid.
In een tijd waar de wereld lijkt te desintegreren voor onze ogen, de energieprijs voor de komende winter geschat wordt op 15x de normale waarde en onze groene minister van Energie uitblinkt in afwezigheid, komt de partij op de proppen met een nieuw logo en slogan.

Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat de groene beleidsmakers niet weten hoe de wereld in elkaar zit. De flagrante onwetendheid over het onbetwistbare feit dat onze maatschappij draait op energie-intensieve processen* is niet alleen schokkend, het is ook doelbewust. Je met een “feel good” campagne als politiek correcte gutmensch positioneren is natuurlijk aantrekkelijker en geeft meer clickbait dan pijnlijke feiten te moeten erkennen.

Maar de feiten zijn er en zullen onze samenleving hard treffen: meer en meer kunstmestfabrieken leggen de productie stil omdat de energiekosten de pan uit rijzen. Zonder de toegang van kunstmeststoffen voor de landbouw is het onmogelijk om de voedselvoorziening in stand te houden zoals de recente opstand in Sri Lanka bewees. De resulterende schaarste door tegenvallende oogsten en productiekosten zal de grondstof-en voedingsprijzen nog meer de hoogte injagen. En de middenklasse dreigt te verdampen onder de immense energiefacturen.

Iedereen die beweert dat je makkelijk fossiele brandstoffen en nucleaire energie kan uitfaseren zonder dat de economie in elkaar stort, zal door de realiteit wakker geschud worden. Duitsland is dat aan den lijve aan het ondervinden.

En toch zal men in de komende 6 maanden 2 gigawatt aan C02-arme energie liquideren door de 2 kerncentrales Doel 3 en Tihange 2 te sluiten.  Onbegrijpelijk in een tijd waar iedere energie-expert waarschuwt voor energietekorten en blackouts en zelfs het eigen personeel van de kerncentrales vraagt om ze langer open te houden.

Edoch, de Vivaldi regering blijft in een apatische lusteloosheid excelleren. Er is al voor minder een urgente taskforce in het leven geroepen. Niet meer of niet minder dan onze welvaart staat op het spel.  Does anyone care in de Wetstraat?

Als burger verwacht ik van onze beleidsmakers en zeker van een minister van Energie concrete en rationele oplossingen gebaseerd op wetenschappelijk correcte informatie. Het ontbreken ervan en volharden in de anti-nucleaire boosheid is schuldig verzuim.

De klimaatbeweging heeft systematisch anti-wetenschappelijke propaganda gevoerd en de industrieën gedemoniseerd waar onze maatschappij en welvaart op steunen. De opkomst van de groene beweging is geboren uit deze georchestreerde onwetendheid die compleet losstaat van de realiteit hoe onze samenleving écht werkt. Dat bovendien wetenschappelijke vooruitgang en technologische oplossingen worden genegeerd als deze niet in het groene kraam passen, maakt me als bezorgde ouder, burger en belastingbetaler furieus.

Voor Groen kan wetenschap vervangen worden door onbetwist dogmatisme. Tolerantie betekent dat je onverdraagzaam bent bij het in vraag stellen van. En uitsluitend groene energie en een “terug-naar Bokrijk” -levenshouding van consuminderen gaan alles oplossen.

De harde realiteit van de komende winters zal dit blinde en doofstomme dogmatisme achterhalen.

Maar hey geen zorgen, want we hebben een kleurrijke slogan bij Groen.

Laten we hopen op een milde winter en moedige politici. Alleen voor dat laatste kunnen we zelf zorgen.

*: Uit “How the world really works: The Science behind how we got here and where we’re going.” Vaclav Smil.