Gezocht: strafste Mechelse vrijwilliger

Op 21 november 2016

Naar jaarlijkse traditie organiseert de stad Mechelen de Stedelijke Prijs voor de Vrijwilliger. Die wordt uitgereikt aan een persoon en aan een organisatie die zich vrijwillig inzetten in Mechelen. Elke Mechelaar en elke Mechelse vereniging kan vanaf vandaag t.e.m. 15 januari kandidaten voordragen.

Elk jaar zetten bijna 15.000 Mechelaars hun vrijwillige schouders onder een project. “Voor vele voorzieningen en instellingen, zoals ziekenhuizen, zorgcentra, scholen, welzijnsorganisaties,… zijn vrijwilligers onmisbaar”, klinkt het bij schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover. “Ook de samenhang in buurten en wijken draait op vrijwilligerswerk, net zoals het verenigingsleven. Denk hen weg, en vele werkingen stuiken in elkaar. Laten we zeker niet diegenen vergeten die zich in stilte inzetten voor familie, vrienden en buren. Het zijn allemaal mensen die zich belangeloos inzetten in onze samenleving.”

Om al die mensen, die vaak achter de schermen hun steentje bijdragen, te bedanken, zet de stad Mechelen jaarlijks alle vrijwilligers symbolisch in de bloemetjes met de Prijs voor de Vrijwilliger. Er worden twee prijzen uitgereikt: één aan een persoon, en één aan een organisatie, die zich op vrijwillige basis inzetten voor een Mechels initiatief. “De prijs is geen spel van winnaars of verliezers. De laureaten staan symbool voor alle Mechelse vrijwilligers. Zij zijn de sterke schouders onder onze stad”, aldus schepen Den Roover.

Mechelaars kunnen een kandidaat voordragen door vóór 15 januari 2017 het formulier Prijs voor de Vrijwilliger in te vullen. Dat vind je op www.mechelen.be/vrijwilliger of kan je opvragen via prijsvoordevrijwilliger [at] mechelen.be of 015 29 83 41. Ook Mechelse organisaties en verenigingen kunnen een kandidaat of initiatief indienen.

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de Week van de Vrijwilliger van 4 maart t.e.m.
12 maart 2017. De twee laureaten krijgen een oorkonde tijdens een plechtige ontvangst. Vorig jaar ging de Prijs voor de Vrijwilliger naar Miel Dewals van jeugdbeweging Jamaswapi en naar de vrijwilligers van Buurtbemiddeling.

Bron: www.radioreflex.be/2016/11/21/gezocht-strafste-mechelse-vrijwilliger/