Laat Ottertrotter heropbloeien waar het groot geworden is!

Op 25 januari 2022, over deze onderwerpen: Cultuur en vrije tijd
Tuinfeest

De belofte die de voorzitter van Mechelen Feest heeft gemaakt houdt momenteel stand. Hij heeft de boodschap van de oppositie gehoord en zal eerst naar de bestuursleden communiceren alvorens naar de pers te stappen. Arnout Geys, onze ondervoorzitter en vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Mechelen Feest heeft een aantal zaken op papier gezet. Een overzicht van de vergadering van 25 januari:

1) Zoals jullie weten hameren wij er al jaren op dat Mechelen Feest een meer steunende en regisserende rol moet opnemen. Initiatieven die van onderuit organisch kunnen uitgroeien tot mooie structurele vaste waardes in onze Maneblusserstad. Het is niet aan Mechelen Feest of de Stad Mechelen om steeds zelf events te willen organiseren. Laat onze Mechelaars zelf met concepten en projecten komen, en begeleid en ondersteun deze initiatieven! Wonder boven wonder is er voor het eerst dit zinnetje uitgesproken geweest op de vergadering. Zo zie je maar dat constructief oppositie voeren kan lonen. We houden de vinger aan de pols.

2) Er wordt ook werk gemaakt om het winterprogramma meer te heroriënteren naar de wijken en dorpen. Ook onze wijken en dorpen verdienen een plaats in het programma van 'Mechelen houdt je warm'. Hier zijn wij al jaren de pleitbezorger van, dus we zijn positief dat onze wijken en dorpen meer betrokken gaan worden, dus ook hier zijn we zeer blij met het resultaat.

3) De events in de Kruidtuin zullen toch verminderen. De overrompeling van onze Kruidtuin was opmerkelijk afgelopen zomer. "Den Ancienne Belgique Open" draaide op volle toeren. Muzikale events moeten blijven kunnen, maar zeker in het kader van COVID-19 had dit gespreid kunnen worden over wijken en dorpen. Onze dorpen en wijken waren in blijde verwachting om alles covid proof te organiseren. De les is geleerd, en events worden meer verspreid. En zo kan dit kleine stukje natuur in onze binnenstad ook even ontstressen.

4) 2024: Het Europa jaar! Sowieso staan er ons enkele mooie evenementen te wachten, weldra hebben we hierover meer informatie. Alvast enkele suggesties van ons:

* betrek de partnersteden van Mechelen
* Vergeet Beethoven niet ('Ode an die Freude' en de link met Mechelen, niet de dancing ;) )
* Een koppeling met Europalia
* Zorgen voor een samenwerking met Flanders Investment & Trade (Europese investeringen in Mechelen en Vlaamse KMO's die heel actief zijn in de Europese Eenheidsmarkt)
* Een link naar ons verleden: Bourgondische periode, Spanje en Oostenrijk
* Het Europese verleden en heden van Mechelse sportclubs (KV Mechelen, Racing Mechelen, Kangoeroes Mechelen,...)

Helaas zijn er ook twee punten waar we bedenkingen bij hebben:
- De vieringen van 11 juli en 21 juli worden in '22 weer georganiseerd in de Kruidtuin. We stellen ons de vraag waarom dit niet een win-win situatie kan worden met de horeca daar. Zo kan de horeca een graantje meepikken (zeker na 2 jaar COVID-maatregelen). Nu zullen er in de Kruidtuin weer drankstads zijn van de Stad Mechelen, en gaan de gelden dus ook naar de stadskas terugvloeien.

- En ten slotte: wat met Otterprotter? Op dit moment staat dit zelfs niet meer op het programma voor een introspectie. Arnout stelt terecht dat Ottertrotter een festival is met zijn roots in Mechelen-Noord. Laat de mensen van Mechelen-Noord dit gewoon terug ter hande nemen en er weer iets warms en gezellig van maken, zonder te veel bemoeienis van Mechelen Feest. Laat Ottertrotter heropbloeien waar het groot geworden is!

We houden jullie verder op hoogte!

Arnout Geys, ondervoorzitter N-VA Mechelen