Loopgraven, atoombommen en granaten: Mechelse geschiedenis met Theo De Vos

Op 18 november 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en vrije tijd
Theo De Vos tijdens de bespreking

Zaterdag 23 oktober 2021. Inval op ’t Dorpshuis van Walem: oudgediende paracommando Theo De Vos werd gesignaleerd in de buurt van het gebouw. Met hulp van binnenuit verkreeg hij toegang tot het gebouw, stelde hij een hinderlaag op en lokte hij zijn slachtoffers één voor één naar binnen…

Oké, bovenstaande is misschien een beetje overdreven. Op 23 oktober organiseerden wij een lezing en onze gast was auteur, en tevens echt een oudgediende paracommando, Theo De Vos. Hij nam ons mee op reis doorheen onze geschiedenis, tussen de loopgraven, bommen en granaten van de twee Wereldoorlogen. En dit aan de hand van twee zelfgeschreven boeken, ‘In de Klauw van de Adelaar 1914’ en ‘Staalsplinters en Schaduwhelden’. Zo leerden ook wij een heel stuk over onze eigen Mechelse geschiedenis.

Starten deden we tussen de loopgraven van WOI via ‘In de Klauw van de Adelaar 1914’. Onderwerpen zoals de moord in Sarajevo, de inval van de Duitsers en het verweer in eigen land kwamen aan bod. Figuren als Kaiser Joseph, Kaiser Wilhelm II en “onze” koning Albert I passeerden de revue. Ook de link naar onze contreien, het verweer tussen Walem en Lier bijvoorbeeld, mocht hier niet ontbreken.

Na een korte pauze vervolgden we onze weg tussen de bommen van de Tweede Wereldoorlog aan de hand van ‘Staalsplinters en Schaduwhelden’. Als een volleerde gids loodste Theo De Vos ons door de moeilijke politieke en militaire situatie van WOII. Zo stonden we stil bij de beruchte Koningskwestie, waar Theo de kanttekening maakte dat koning Leopold III bijzonder weinig mogelijkheden had. Theo ging vooral ook dieper in op de ervaringen van de mensen in die tijd, en de achtergrond die leidde tot soms bizarre beslissingen.

Het enthousiasme van Theo De Vos werkte aanstekelijk: daar waar we eigenlijk ongeveer 80min hadden gerekend, werd dit algauw 2u30. En Theo had gerust nog uren kunnen doorgaan, maar helaas was dat niet mogelijk. Te zien aan iedereen die aanwezig was, is dit gerust voor herhaling vatbaar.