Marc Hendrickx niet langer welkom in Azerbeidzjan

Op 18 maart 2016, over deze onderwerpen: Diversiteit

Mechels schepen van Diversiteit gebannen door Azerbeidzjan

Na een bezoek aan Armenië en Nagorno Karabach eerder deze week, werd Mechels schepen van diversiteit Marc Hendrickx (N-VA) gebannen door Azerbeidzjan.

Tijdens het bezoek, met een Vlaamse delegatie, bezocht schepen van diversiteit Marc Hendrickx (N-VA) onder meer het Stepanakert memorial complex dat de Armeense genocide herdenkt. Hij ontmoette er verschillende NGO’s en sprak het parlement van Nagorno Karabach toe. In die toespraak benadrukte hij de rol van de Armeense gemeenschap in Mechelen en de mogelijke samenwerking met Nagorno Karabach.
“Het politieke conflict sleept al 25 jaar aan, maar ondertussen gaat het leven door. Vanuit Vlaanderen kunnen we initiatieven nemen om de mensen te helpen zonder te interfereren met het politieke proces,” zegt Marc Hendrickx.

Na die toespraak werd de schepen ,net als enkele andere leden van de delegatie, door Azerbeidzjan op de ‘zwarte lijst’ geplaatst. “Nagorno Karabach is een gebied dat de facto een onafhankelijke republiek is, een gegeven dat de Azerbeidzjaanse staat niet erkent,” aldus schepen Hendrickx.

“Ik begrijp niet wat Azerbeidzjan ermee probeert te bereiken. We kunnen de rechten van de volkeren niet negeren uit angst voor intimidatie, dat zal ik alleszins niet doen.”

Schepen van Diversiteit: Marc Hendrickx 0495 101 727