Minister Muyters investeert 255.830 euro in stedelijk zwembad Geerdegemvaart

Op 28 april 2017, over deze onderwerpen: Openbare ruimte, Sport
senioren in zwembad

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters maakt 255.830 euro vrij voor de renovatie van het stedelijk zwembad in Mechelen. In totaal investeert de Vlaamse Regering 10 miljoen euro in 25 nieuwbouw- of renovatieprojecten voor Vlaamse zwembaden.

In 2015 trok minister Muyters al eens 10 miljoen euro uit voor zwembaden. De vraag naar kwaliteitsvolle en moderne zwemfaciliteiten bleef echter hoog. De minister lanceerde daarom in juni vorig jaar een tweede oproep aan steden en gemeenten om subsidiedossiers in te dienen. Ook Mechelen diende een dossier in. Dat werd samen met 36 andere aanvragen onder de loep genomen door een beoordelingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van onder andere Sport Vlaanderen, de Vlaamse Zwemfederatie, het Vlaams Energie Bedrijf, … Die commissie kende scores toe op basis van criteria zoals energie, duurzaamheid, intergemeentelijke samenwerking en toegankelijkheid.

Betere toegankelijkheid voor iedereen
Naast enkele technische aanpassingen, zoals onder meer de renovatie van de stookplaats, wil de stad Mechelen vooral inzetten op een integrale toegankelijkheid voor iedereen, met een open balie met een aangepaste hoogte voor rolstoelgebruikers, een toegangscontrole met openschuivende panelen om naar de kleedkamers te gaan, duidelijke richtingaanwijzers en pictogrammen, waardoor de aanduiding van de verschillende soorten cabines duidelijk wordt. Daarnaast investeren we in een overdekte stalling voor fietsen, driewielers en fietskarren.

IJzersterk dossier
Eerste schepen Marc Hendrickx is blij met deze financiële stimulans. “We hebben na de oproep van minister Muyters vorig jaar een ijzersterk dossier opgesteld. De score die we van de beoordelingscommissie kregen, bevestigt dat. Ik dank dan ook uitdrukkelijk alle mensen die aan dit dossier hebben gewerkt. Dankzij deze subsidie kunnen we samen met de sportdienst en AGB-SAM aan de slag.”