Na politiecontrole dreigt sluiting voor massagesalon

Op 17 april 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie

Mechelen - De zorgen van waarnemend burgemeester Marc Hendrickx (N-VA) rond de opening van het Thais massagesalon vlakbij de Grote Markt in Mechelen blijken niet ongegrond. De politie stelde er vrijdagavond een aantal inbreuken vast. Zo ontbrak het onder meer aan de nodige vergunningen. De zaakvoerder van het massagesalon zit verveeld met de opschudding. “We waren er ons oprecht niet van bewust dat er speciale vergunningen nodig waren voor de opening van onze zaak”, zegt hij.

De opening van de nieuwe zaak op de Steenweg, Thai massage, kwam voor Eerste schepen en waarnemend burgemeester Marc Hendrickx als een donderslag bij heldere hemel. "We waren helemaal niet op de hoogte van de komst van deze zaak. Zoals we al vermoedden, konden er bij het bezoek van de politie geen vergunningen worden voorgelegd", vertelt hij. "Ook voor de publiciteit die er ophangt, werden geen vergunningen afgeleverd. Bovendien blijkt het pand op de inventaris van bouwkundig erfgoed te staan, wat betekent dat je er sowieso niet zomaar mag doen wat je wil. Volgens mij zijn de activiteiten die er nu plaatsvinden hiermee niet compatibel."

Bij het bezoek van de politie werden eveneens drie dames geïdentificeerd die voor hen geen onbekenden zijn. “De zaakvoerder kwam niet ter plaatse, maar liet verstaan dat hij niet op de hoogte was van de nood aan de nodige vergunningen”, stelt Hendrickx nog. “Ook hij zou gekend zijn bij de politie.”

De Eerste schepen vermoedt dat maandag tot sluiting van de zaak wordt overgegaan. “Bij de terugkomst van onze burgemeester zal hij de zaak meteen bekijken, samen met de korpschef en de dienst Economie", weet Hendrickx nog. "Het betreft hier een strikte procedure, die nauwgezet moet gevolgd worden."

“We waren er ons oprecht niet van bewust"

De zaakvoerder van het Thaise massagesalon op de Steenweg, die voorlopig liever anoniem wil blijven, zit verveeld met de opschudding die de opening van zijn nieuwe zaak teweeg bracht.

“We waren er ons oprecht niet van bewust dat er speciale vergunningen nodig waren voor de opening van onze zaak”, vertelt hij. “Ik begrijp best dat Thaise massagesalons een bepaalde naam hebben, maar ik benadruk dat er bij ons geen enkele erotische bijbedoeling in het spel is. We bieden enkel traditionele Thaise massages aan, waar onze klanten op af komen om te genieten en te ontspannen. Niets meer, niets minder. We zijn voor onze opening trouwens in overleg gegaan met een aantal buren. Daarop hoorden we alleen maar positieve reacties."

Daarnaast benadrukt de zaakvoerder dat hij zich nooit aan ernstige misdrijven heeft schuldig gemaakt. “Daarom verbaast het mij dat ik zogenaamd bekend sta bij de politie”, vertelt hij. “Ook de drie dames waarover wordt gesproken, waren perfect volgens de regels ingeschreven als personeel. Onze werknemers volgden bovendien een opleiding aan de Thaise massagesschool, dus ze doen alles volgens de traditionele regels van de kunst. Tot slot waren heel wat van onze klanten tot nu toe al vrouwen, wat toch aantoont dat er misschien wat vroeg conclusies werden getrokken. Nu lijkt het alsof het bestuur al beslist heeft dat onze zaak moet sluiten, maar ik hoop maandag toch nog op een positief overleg met de stad.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/blkva_02241079/sluiting-dreigt-voor-nieuw-massages...