Oppositie vraagt een grondiger Mechels begrotingsdebat

Op 18 november 2021, over deze onderwerpen: Financiën
fictief beeld financiën (iStock)

‘Een begrotingsdebat van 90 minuten is niet gezond’ aldus Bart Somers en toch wijst Mechels stadsbestuur voorstel voor grondig begrotingsdebat af.

Het Mechels stadsbestuur gaat niet in op het voorstel om meer tijd uit te trekken voor een grondige bespreking van de begroting. Nochtans had titelvoerend burgemeester en minister van Binnenlands bestuur Bart Somers daar in het Vlaams parlement toe opgeroepen. De  Mechelse oppositiepartijen Vooruit, N-VA en CD&V reageren ontgoocheld. Op de vorige gemeenteraad had Vooruit-fractieleider Thijs Verbeurgt hier een voorstel rond gedaan, met steun van N-VA en CD&V maar nu blijken Bart Somers en het stadsbestuur hun kar te keren.

“Toen ik in de jaren 90 begrotingsdebatten meemaakte, duurden die soms twee dagen, twee avonden. Nu is het begrotingsdebat op anderhalf uur gedaan. Dat is niet gezond, in een stad als Mechelen is dat niet gezond”, aldus Bart Somers in het Vlaams Parlement op 19 oktober, gevraagd naar de redenen waarom gemeenteraden aan belang en interesse hebben verloren. Het klopt inderdaad dat de begrotingsbesprekingen in Mechelen steeds korter en korter worden. Er is nauwelijks nog tijd voor een grondig debat over de financiële keuzes van het stadsbestuur. “Burgemeester Somers raakt een zeer terecht punt aan. Financiële transparantie naar oppositie en burgers toe is cruciaal. Daarom werkte ik zijn suggestie uit tot een concreet voorstel voor een begrotingsdebat opgesplitst in twee delen: een algemene discussie over de hoofdlijnen en vervolgens debat over elke beleidsdomein met de bevoegde schepen, gespreid over 2 dagen. Ik legde dit voorstel neer op de vorige gemeenteraad en kreeg hierbij de steun van o.a. N-VA en CD&V”, aldus Thijs Verbeurgt.

Nu laat het stadsbestuur echter weten dat men niet raakt aan de bestaande formule en men, na een technische en digitale toelichting door de administratie, de begroting er op een drafje wil doorjagen. “Het is al te gemakkelijk om in Brussel A te zeggen en in Mechelen B te doen. Burgemeester Somers en minister Somers blijken plots verschillende personen. Dat is al te goedkoop,” stelt N-VA-fractieleider Marc Hendrickx aan.

De fractieleider van de meerderheid, Kristof Calvo, stelde voor om na de stemming in de gemeenteraad de begroting ook nog in de commissies te bespreken maar dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. “Dat zou men eens moeten voorstellen aan het parlementslid Kristof Calvo: eerst stemmen en daarna debat ten gronde… Bovendien zou het stadsbestuur moeten beseffen, gezien de financiële situatie van de stad, men er alle belang bij heeft om alle keuzes goed uit te leggen en te motiveren. Met de huidige schuldgraad moet de begroting net in alle transparantie kunnen besproken worden,” vult CD&V-fractieleider, en voorzitter van de commissie Financiën, Stefaan Deleus aan.

De 3 oppositiepartijen leggen dan ook hun voorstel opnieuw op tafel en roepen het stadsbestuur en titelvoerend burgemeester Somers op om te doen wat ze beloofden: volledige transparantie over de begroting en meer ruimte voor een echt debat in de gemeenteraad. “Een begrotingsdebat van 90 minuten is niet gezond. Dat waren de letterlijke woorden van de titelvoerend burgemeester. Ofwel toetert minister Somers in Brussel maar wat, ofwel is het het blauw-groene stadsbestuur echt menens met transparantie en open debat. Tijd voor wat meer daden in plaats van mooie woorden.” besluit Verbeurgt.