Rederij Malinska krijgt extra aanlegsteiger

Op 27 oktober 2017, over deze onderwerpen: Openbare ruimte

Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Mechelen zijn al enige tijd geleden gestart met het openleggen van de Binnendijle tussen de hogeschoolcampussen aan de Zandpoortvest. In de nieuwe aanleg is er een aanlegsteiger voorzien voor rondvaartboten, waarvan rederij Malinska een van de enthousiaste gebruikers is.

Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) en stad Mechelen laten aan de Mechelse Zandpoortvest de Binnen-Dijle terug bovengronds stromen. De oevers van de Binnen-Dijle worden heringericht met oog voor ongedwongen beleving en gebruik. Ook komt er een extra aanlegsteiger voor de Malinska. Dit betekent een meerwaarde voor het toerisme in de stad. Op deze manier kunnen mensen die hun auto aan het zandpoortvest of de nieuwe parking Bruul parkeren kunnen instappen om vervolgens bij het Lamot aan de vismarkt uit te stappen. Het café Via Via is ook tevreden over de komst van een extra aanlegsteiger omdat zij veel bezoekers hebben die lunch/diner combineren met een vaart op de Dijle. Zo vervult de Malinska een soort pendelfunctie. Ook zal de boot weer varen tot aan de sluis van Roestenberg (aan de Nekker) en terug.

Schepen Koen Anciaux, bestuurslid van W&Z en schepen van Openbare Werken Chris Backx zijn tevreden over de nieuwe aanlegsteiger: het geeft een nieuw impuls aan de omgeving. Het water wordt op een goede manier benut en meer mensen bereiken hun bestemming op een wel erg plezante manier.

De nieuwe inrichting van de Zandpoortvest zal een gemoedelijke ontmoetingsplaats zijn. Met het openleggen van de Binnen-Dijle zal de Zandpoortvest visueel en ruimtelijk worden opgewaardeerd. Het plein krijgt een groene invulling met voldoende mogelijkheid om te verpozen langs het water.

In het voorjaar van 2018 volgen de bestratings- en inrichtingswerken. Als de werken volgens plan verlopen, kan de Mechelaar in de zomer van 2018 langs de Binnendijle verpozen. De totale kostprijs van het geheel wordt geraamd op 1,5 miljoen euro (incl. btw). Waterwegen en Zeekanaal NV en de stad Mechelen betalen ieder de helft van de kosten.

Bron: http://www.radioreflex.be/2017/10/27/61132/