Stad ondersteunt projecten om radicalisering in scholen tegen te gaan

Op 21 augustus 2017, over deze onderwerpen: Diversiteit, Inburgering en Integratie, Onderwijs
kleuterklas

Zopas kwam aan het licht dat er in een basisschool in Ronse een extremistische stroming binnen de islam bestaat om - ingegeven door ouders en hun omgeving - kleuters een radicaliserende houding te laten aannemen. In Mechelen is dat vooralsnog niet het geval, maar men is wel waakzaam. Dat zegt schepen van Onderwijs, Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx.
 
“We doen er alles aan om de problematiek in de kiem te smoren. In nauw overleg tussen de stad, de onderwijsnetten en een referentiegroep van allochtone ouders loopt er momenteel een traject over etnische, culturele of godsdienstige signalen bij leerlingen die de lessituatie of schoolse activiteiten in het gedrang brengen. Dat traject zal binnenkort resulteren in concrete acties", aldus Hendrickx.

Ouderbetrokkenheid

Heel concreet start komend schooljaar 2017-2018 een diversiteitstraject in basisschool De Abeel in de Mahatma Gandhiwijk. In samenwerking met Schoolmakers, een organisatie die in Vlaanderen ervaring heeft met de aanpak van diversiteitsvraagstukken, zal de focus hier sterk worden toegespitst op ouderbetrokkenheid. Bij een positieve evaluatie zal het project volgend jaar ook worden uitgevoerd in andere Mechelse scholen, telkens op maat van hun specifieke noden.

Engagement

"Als stadsbestuur zetten we overigens al jarenlang voluit in op participatie van allochtone ouders in de scholen", vervolgt Hendrickx. "Zo brengt het project 'School en ouders’ (de vroegere ‘moedergroepen’) bijvoorbeeld allochtone ouders in contact met de school van hun kinderen. Dat stadsproject bevordert bij directies en leerkrachten de kennis over de leefwereld van maatschappelijk kwetsbare gezinnen, wat de dialoog beslist ten goede komt. Moeilijker bereikbare allochtone gezinnen krijgen thuis bezoek om hen te overtuigen van het belang om zich meer daadwerkelijk te engageren in het schoolgebeuren." 

Nederlands

"Het kleuterparticipatieproject ‘Schoolstart’ tracht proactief kleine kinderen zo snel mogelijk de stap naar de kleuterschool te laten zetten. Bovenal is het van prioritair belang dat anderstaligen hier de Nederlandse taal aanleren en daar zetten we dan ook voluit op in”, besluit Hendrickx. "Er moet alles aan worden gedaan om wangedrag strikt en streng op te volgen."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is