Taalproject SNeL voor anderstalige kinderen viert tiende verjaardag

Op 15 juli 2016, over deze onderwerpen: Diversiteit, Inburgering en Integratie

Mechelen / Bonheiden - Het SNeL-project, dat anderstalige kinderen tijdens de zomervakantie spelenderwijs onderdompelt in een Nederlands taalbad, bestaat tien jaar. Het jubileum werd gisteren op het speelplein Weyneshof in Rijmenam (Bonheiden) nog eens extra in de verf gezet.

Sinds 2007 organiseert de stad Mechelen in samenwerking met de speelpleinwerking Weyneshof en vzw De Notenboom het SNeL-project, wat staat voor Spelend Nederlands Leren. “Het initiatief ontstond in feite uit noodzaak. De scholen meldden dat het Nederlands van een aantal anderstalige kinderen achteruitging, nadat ze het thuis twee maanden niet hadden gesproken tijdens de zomervakantie”, vertelt Mechels schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA).

De aanwezige deelnemertjes van het SNeL-project staken voor de bezoekers van het jubileumfeest alvast iets speciaals in elkaar. Onder andere op muziek van Samson en Gert toonden ze wat ze in hun mars hadden. Ook de hoelahoepen en de springtouwen werden bovengehaald. “Ik kom heel graag naar het speelplein”, vertelt deelneemstertje Shaina in een heel verzorgd Nederlands. “We zijn al een kamp gaan bouwen, we hebben al een raket geknutseld, en we hebben schilderijen gemaakt, om de muren minder lelijk te maken. En in de namiddag mogen we altijd vrij spelen.”

bron: http://www.gva.be/cnt/blkva_02386086/taalproject-snel-voor-anderstalige-...