3 jaar N-VA: Wat hebben wij voor u gedaan?

Op 11 februari 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Sport, Veiligheid

Al drie jaar bestuurt N-VA Mechelen mee de stad van de Maneblussers, uw stad. In die tijd bereikten we heel veel. Wat niet wil zeggen dat we nu op onze lauweren gaan rusten. Bij wijze van tussenstand bezorgen we u een greep uit onze verwezenlijkingen. En tegelijk maken wij u een belofte: dit was nog maar het begin!

Belastingverlaging

Een eerste maatregel die we allemaal in onze geldbeugel zullen voelen, is er meteen een van formaat. Niet alleen schaffen we de forfaitaire gemeentebelasting af (60 euro voor gezinnen en 40 euro voor alleenstaanden), we verlagen ook de opcentiemen van 1550 nu naar 1510 in 2016. In totaal betekent dit een lastenverlaging van 2,3 miljoen euro voor de Mechelaars, de grootste daling in decennia. Dalende lasten: het was een belofte uit ons verkiezingsprogramma.

Een slankere overheid

Bij het aantreden van deze coalitie werd onmiddellijk gesneden in eigen vel. Overbodige subsidies werden geschrapt en allerhande uitgaven resoluut afgeschaft. Als we van de Mechelaars een inspanning vragen, moeten we zelf het goede voorbeeld geven.

Sport

De N-VA staat voor een echt ‘sport voor allen’-beleid: de stad moet de omstandigheden scheppen waarin alle Mechelaars (zowel de geëngageerde sporters, de niet-sporters als de sportkansarmen) levenslang kunnen sporten. Eén van de nieuwigheden die we in de stad verwezenlijkten, was de plaatsing van buitensporttoestel-len. Door deze in parken en pleinen in te plannen, kunnen jong en oud er samen van genieten. De eerste toestellen zijn nu geplaatst in de Sinte Mettetuin. Weldra kan u er nog ontdekken in andere parkjes.

Buurtinformatienetwerken

Een succesverhaal op zichzelf is het BIN (Buurtinformatienetwerk) dat begin 2015 opgericht werd. Het pilootproject bewees in de loop van het jaar al verschillende keren haar nut en kan dus uitgerold worden in de rest van Mechelen. Niet alleen kunnen via het BIN preventietips verspreid worden, maar ook het veiligheidsgevoel en de sociale controle nemen toe in de wijk. Inzetten op veiligheid, we beloofden het u en we doen het ook.