Kwart van Vlaamse gemeenten beweert geen enkel ‘krot’ te hebben

Op 3 augustus 2015, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen

‘Het is niet omdat de burgemeesters het niet aangeven, dat er in die gemeenten geen krotwoningen staan. Het betekent alleen dat die gemeenten de kwaliteit van hun woningbestand niet of nauwelijks opvolgen.’ Hendrickx noemt de ­cijfers die hij opvroeg bij ­minister van Wonen Liesbeth Homans (N-VA) dan ook ‘onbegrijpelijk’.

Grote steden als Antwerpen, Gent en Leuven verklaarden de afgelopen jaren logischerwijs de meeste huizen onbewoonbaar of ongeschikt. Maar het contrast met de kleinere gemeenten, die soms amper woningen aangegeven, is groot.

Platteland

‘Het Grote Woononderzoek toont aan dat in Vlaanderen ongeveer tien procent van het woningbestand ongeschikt is. Dat is net zo goed het geval in kleinere gemeenten als in grote steden’, zegt Hendrickx. ‘Elk gemeentebestuur dat zijn huiswerk maakt, detecteert dus minstens enkele problemen.’ Hij wijst vooral de plattelandsgemeenten met de vinger. ‘Het wordt de hoogste tijd dat ook die besturen hun verantwoordelijkheid voor de woonkwaliteit op hun grondgebied gaan opnemen.’

De Vlaamse regering gaf de lokale besturen nochtans meer wapens om verkrotting te bestrijden.