Lancering digitale bouwaanvraag als administratieve vereenvoudiging

Op 24 oktober 2014, over deze onderwerpen: Wonen

Mensen die bouwden of verbouwden in Mechelen weten het wel, een bouwaanvraag indienen was geen evidentie. Op 3 november komt hier echter verandering in. Vanaf dan kunnen burgers en architecten een stedenbouwkundige vergunning digitaal aanvragen. Het maakt de procedure voor de bouwer sneller, transparanter en eenvoudiger.

 

Doorheen het vergunningsproces worden documenten en bijlages toegevoegd aan het dossier. Op dit ogenblik gebeurt dit nog allemaal op papier. De digitale aanvraag zal via een centraal uitwisselingsplatform afgehandeld worden. Alle betrokken instanties hebben inzage tot het dossier en kunnen op die manier sneller vragen of adviezen formuleren.

 

“De hele papierwinkel die bij het proces hoorde, kon een pak efficiënter. We zorgden voor een systeem dat voor zowel de burgers als de ambtenaren een verbetering is. Zowel de raadpleging als archivering van het dossier zetten een grote stap voorwaarts dankzij de digitalisering. Gedaan met kasten vol dossiers in bureaus en archiefruimtes. Een druk op de knop van je PC en het dossier is beschikbaar,” aldus schepen van administratieve vereenvoudiging Katleen Den Roover.

 

De digitalisering is een mooi voorbeeld van samenwerking over diensten en bevoegdheden heen. Het omving immers werk voor de Bouwdienst (onder schepen Greet Geypen), ICT (onder schepen Walter Schroons) en administratieve vereenvoudiging (onder schepen Katleen Den Roover).

Concreet komt het neer op 5 duidelijke voordelen voor de burgers:

- Je kan je dossier opvolgen wanneer je wilt, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7.

- Je kan je dossier opvolgen van waar je maar wilt en moet de verschillende diensten niet langer aflopen.

- De status van je dossier is op elk moment in te kijken. Dat maakt het voor de burger gemakkelijk om te weten in welke fase de bouwaanvraag zich bevindt.

- Alle informatie wordt slechts één keer opgevraagd. Op die manier moet de burger geen informatie aanleveren die bij de overheid al bekend is en hoeft de burger geen kopieën te maken van het dossier voor de verschillende instanties.

- Gebruikers van het systeem besparen tijd en geld door digitaal te werken. Dit is niet alleen een voordeel voor aanvragers en architecten, maar ook zeker voor lokale besturen.

 

De stad zal via een helpdesk aanvragers bijstaan bij hun eerste digitale aanvraag. En die aanvraag doe je simpelweg via je elektronische identiteitskaart. Het zal wel nog steeds mogelijk zijn om een papieren bouwaanvraag in te dienen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is