Besparen door regelmatig onderhoud riolen

Op 15 mei 2018, over deze onderwerpen: Openbare ruimte
Onderhoud riolering in Battel

Mechelen had in het verleden vaak te maken met wateroverlast door slecht onderhouden rioleringen in Battel en andere wijken. Het stadsbestuur bleef tot enkele jaren geleden in gebreke onder het mom van ‘geen budgetten’. Battelaar en huidig gemeenteraadslid Anne Delvoye kaartte het probleem samen met heel wat andere gedupeerden aan.

In 2016 werd er een contract afgesloten met een externe firma, die preventief en op regelmatige basis de rioleringen reinigt. Dit kadert in het actieplan wateroverlast dat dankzij de schepen van Openbare Werken tot stand kwam. De bevoegde stadsdiensten volgen de planning op de voet op.

Een en ander betekent nog niet dat de volledige riolering is vernieuwd, want daar zijn inderdaad extra budgetten voor nodig. Het betekent wél dat de rioleringen het afvalwater weer naar behoren afvoeren, dankzij de ingeplande onderhoudsbeurten.

Door te investeren in grondig onderhoud, zoals dinsdag in Battel gebeurde (zie foto), en de correcte opvolging ervan wordt preventief geld bespaard. Ook dat is verantwoord bestuur.