De boetedrift van het Mechelse stadsbestuur

Op 15 december 2022, over deze onderwerpen: Veiligheid

N-VA Mechelen wil dat overdreven snelheid wordt aangepakt, maar met een absolute focus op plekken waar de verkeersveiligheid in het gedrang is. Dat is nu niet zo, meent gemeenteraadslid Marc Hendrickx.

"De automobilist voelt zich in Mechelen opgejaagd wild", aldus Hendrickx. "De boetedrift van dit stadsbestuur loopt stilaan de spuigaten uit. Uit cijfers die ik opvroeg bleek dat deze zomer maar liefst 2,5 miljoen euro werd geïnd via verkeersboetes. En het stadsbestuur heeft laten weten de koers niet te wijzigen. Blauwe burgemeester Vandersmissen vindt de pakkans zelfs nog te klein..."

De Vlaamse decreetgever heeft steden en gemeenten het recht gegeven om zelf GAS boetes uit te schrijven voor snelheidsovertredingen. "Maar dit beleid is vooral geïnteresseerd om de burger te pakken en te snappen: net wanneer die de zone 30 of 50 binnenrijdt, al dan niet met in afvalcontainers verstopte flitstoestellen. Dan beseft die burger dat dit allemaal erg weinig met veiligheid te maken heeft", aldus Hendrickx.

Stadskas spijzen

N-VA Mechelen wil dat overdreven snelheid zeker wordt aangepakt, maar met een absolute focus op plekken waar de verkeersveiligheid in het gedrang is. Nu is het louter om de pakkans te doen waarbij men de stadskas wil spijzen op de kap van mensen die slechts enkele km’s te snel rijden. Mensen beboeten die tegen 35 km/u rijden zijn geen snelheidsduivels. Met verkeersveiligheid heeft dit nog weinig te maken.

“90% van de boetes wordt gegeven voor zeer kleine snelheidsovertredingen. Dat aantal is abnormaal hoog en zal het draagvlak verkleinen”, stelt Hendrickx. Recent werd er nog een flitsvuilnisbak in de Leuvense Vaart gekieperd door onbekenden voor de ogen van de politie.

“Dit is vermoedelijk de voorbode van wat nog komen gaat. De automobilist voelt zich in Mechelen opgejaagd wild. Ik keur de actie niet goed, maar ik begrijp wel dat mensen zich op den duur aan zo’n reacties wagen”, legt Marc Hendrickx uit.