N-VA zet grote vraagtekens bij de keuzes stadsbestuur voor de meerjarenplanning

Op 3 december 2025, over deze onderwerpen: Financiën

 

Persbericht N-VA Mechelen

N-VA zet grote vraagtekens bij keuzes van stadsbestuur
Met verbazing nam N-VA Mechelen de plannen voor de komende 6 jaar door van het Mechels stadsbestuur. “Het signaal van de kiezer werd niet gehoord. En de Mechelaar zal de keuzes van dit beleid rechtstreeks voelen,” aldus fractieleider Freya Perdaens.

Helaas geen middelen voor een zwembad, wel voor een nieuw stadskantoor
Afgelopen jaar werd duidelijk dat er geen middelen zijn voor een nieuw zwembad in Mechelen. Het openhouden van het huidige op de Geerdegemvaart wordt met alle mankementen gerekt tot een zwembad in een naburige gemeente open kan gaan. Maar een nieuw stadskantoor, dat moet wel lukken. “We stellen ons de vraag waar de Mechelaar het meeste nood aan heeft. Aan een nieuw stadskantoor of een zwembad waar de Mechelse zwemmers en clubs terecht kunnen. Want tot op vandaag is er voor die clubs nog steeds geen garantie,” aldus Perdaens.
Dat het nieuwe stadskantoor aan het station moet komen omwille van de bereikbaarheid is ook een doorn in het oog van N-VA. “Vooral dat het argument is dat het nieuwe stadskantoor bereikbaarder is, mogen we toch frappant noemen. Het zijn de ingrepen van het stadsbestuur die maken dat het huidige kantoor minder bereikbaar is. Een pijnpunt dat we al jaren aanhalen,” stelt Anne Delvoye.

 

Wat met de schuldafbouw?
Dat de stad ook een echte inspanning op schuldafbouw links laat liggen begrijpt N-VA helemaal niet. “Schuld aangaan moet een tijdelijk iets zijn. Hier zien we dat met iedere lening die afgelost raakt, een nieuwe meteen aangegaan wordt. Daarbij zijn er bitter weinig inspanningen bovenop de gemaakte afspraken met de bank. We mogen toch wel verwachten dat het stadsbestuur net als iedere burger gewoon de afgesproken aflossingen betaalt. Maar of dat dan puik werk is, dat zien wij anders.”
Een inspanning op schuldafbouw is voor N-VA weldegelijk nodig. Mechelen is nog steeds bij de koplopers wat schuld per inwoner betreft. Met deze minimale afbouw zal dat niet veranderen gezien andere steden, zelfs Gent, wel grote inspanningen leveren om het tij te keren.
Waar de stad de middelen haalt voor de uitgaven, is een derde pijnpunt. “Men kijkt opnieuw naar een afbouw van personeel en verkoop van gebouwen. Met het stijgend inwonersaantal is het verwonderlijk dat er nog 76 ambtenaren ‘teveel’ rondliepen op de stad. Of zal de Mechelaar dit voelen in de dienstverlening?” bemerkt Katleen Den Roover.
Ook de verkoop van de gebouwen is een oud zeer. Begroting na begroting worden die ingeschreven als voorziene inkomsten. “We zouden het voorzichtiger vinden, mocht men niet meer standaard uitgaan van die inkomsten. Het verleden bewees al dat men daar immers niet op kon rekenen,” weet Marc Hendrickx.


“Kortom, de Mechelaar zal opnieuw dit beleid voelen. In de stijging van de onroerende voorheffing, als Mechelse verhuurder via de opcentiemen, in de extra kosten die men aanrekent bij de uitrol van Diftar en in de afname van de dienstverlening. Geen keuzes die wij als stadsbestuur zouden maken,” besluit Perdaens.


https://www.hln.be/mechelen/oppositie-plaatst-vraagtekens-bij-keuzes-in-...

https://www.gva.be/regio/antwerpen/rivierenland/mechelen/oppositie-kriti...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is