U bent hier
Korenmarkt en Hoogstraat maken werk van uitstalramen
Vorig jaar werd in de Hoogstraat, als belangrijke toegangsstraat tot het Mechelse stadscentrum, het handelsversterkend project ‘Hoogstraat Natuurlijk’ gelanceerd. Dit project, mede ondersteund met financiële middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Hermesfonds (Fonds voor Flankerend Economisch Beleid), beoogt om de Hoogstraat en de Korenmarkt een sterkere eigen identiteit te geven.
Waar de Bruul voornamelijk een verkeersarme winkelstraat is met combinatie van winkelketens en lokale middenstanders, de IJzerenleen gekend staat voor speciaalzaken en de Onze-Lieve-Vrouwestraat als fair trade-straat voor trendy duurzame shops, profileert de Hoogstraat zich almaar meer als een diverse winkelstraat met nadruk op kwalitatieve verse producten en ambachten.
Variatie en authentiek vakmanschap
“De Hoogstraat vormt een belangrijke toegangsweg tot ons kernwinkelgbied. Ze verwerkt ontzettend veel passanten en bepaalt met variatie en authentiek vakmanschap mee het imago van de stad Mechelen. Dit willen we nog extra versterken met een uitstalraamactie. Specialisten van Retail Office komen deze en volgende week handelaars aan de Hoogstraat en de Korenmarkt bezoeken. Zij bespreken dan samen hoe men etalages voor potentiële klanten in het oog kan laten springen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover.
Bruikbare tips
De lokale handelaars, die al een bezoek kregen, zijn alvast enthousiast over het initiatief. “Ik vond de praktische tips die de mensen van Retail Office mij aangaven, superinteressant en zeker heel bruikbaar. Aangezien mijn etalage nogal wat tegenlicht heeft, raadden zij me bijvoorbeeld om de wanden en de vloer wit te maken. Als je dagelijks in de winkel staat, heb je nauwelijks oog voor zo’n zaken”, zegt Debby Waterschoot, zaakvoerster van designwinkel Domus. “De adviseurs van Retail Office zijn bijzonder meedenkend in functie van de winkel. Werken met contrasterende wanden om producten in de etalage beter tot uiting te laten, de etalage niet te gevuld maken en regelmatig veranderen, waren enkele tips die ik meekreeg”, vertelt Nancy Vermeylen, zaakvoerster van lederwarenzaak Pauline. Ook Hugo Holemans van groenten- en fruithandel ’t Winkeltje aan de Korenmarkt stond open voor de adviezen van Retail Office. “Mij werd onder meer aangeraden om nog meer specifiek het verhaal te brengen over de herkomst van de producten die meer uitstraling van de versheid kan betekenen”, aldus Hugo Holemans.
‘Less is more’
“De Hoogstraat en de Korenmarkt hebben ontegensprekelijk heel wat potentieel als handelsstraat. Wat ons wel algemeen opviel, is dat handelaars hun uitstalramen zoveel mogelijk vullen. Nochtans: ‘less is more’. Je kunt beter minder etaleren, maar enkel laten zien wie je bent en waar je voor staat. Emotie en accenten leggen in de etalage geeft een winkel een meerwaarde die passanten nieuwsgierig kan maken om binnen te gaan”, meent Luc Campo, managing partner bij Retail Office.
Handelaars die nog niet zijn ingeschreven om deel te nemen aan de uitstalraamactie en dit alsnog wensen te doen, kunnen zich opgeven via stijn.anthoons [at] mechelen.be.
Bron: www.radioreflex.be/2017/08/24/korenmarkt-en-hoogstraat-maken-werk-van-ui...