Mechelaars winnen Prijs Publieke Ruimte

Op 15 maart 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie, Openbare ruimte
Bart De Nijn op de Bruul (foto met dank aan Patrick Hattori)

Deze week kreeg de stad Mechelen de Prijs Publieke Ruimte voor de herinrichting van de centrale winkelas tussen de Vijfhoek en de Grote Markt. Schepen van Openbare Werken Bart De Nijn is blij met de erkenning.

“De Prijs Publieke Ruimte die de Bruul won, is er eentje voor de ambtenaren, de handelaars en de winkelende mensen”, reageert De Nijn. Een dergelijke grote werf pal in het hart van onze Dijlestad was immers geen gemakkelijk project. Maar met visie en volharding werd deze eens zo hobbelige grijze steenweg de mooiste winkelstraat van Vlaanderen.

“Doorheen het project staken enkele problemen de de kop op”, blikt De Nijn terug. “Zo was het bijvoorbeeld niet evident om de fonteinen geplaatst te krijgen op de Botermarkt, omwille van een hoog rioolgewelf. Bovendien moesten de handelaars lange tijd een moeilijke toegankelijkheid en veel vuil tolereren. En zelfs onze ambtenaren werden haast persoonlijk aangevallen omwille van de keuze van de stenen. Maar aan het einde van de rit bleek dat alles het waard. Want het resultaat is uitmuntend,” aldus schepen De Nijn.

Meer dan eens werd getwijfeld aan de meerwaarde van de heraanleg, de keuze van materialen en de tijd die het project vergde.

“Maar men kan geen omelet maken zonder eieren te breken. Dat moet zo ongeveer mijn meest gebruikte zin zijn gedurende de aanleg van de Bruul”, weet De Nijn. “Als mediator tussen de winkeliers, de aannemers en de Mechelaars stonden mijn dienst en ikzelf dag en nacht klaar. Daarom is dit een prijs voor onze ambtenaren, de winkeliers en de Mechelaars: voor alle doorzettingsvermogen en volharding.”

“En dat we dan nu mogen genieten van hoe de lente de mooiste winkelstraat van Vlaanderen nog mooier maakt!” lacht De Nijn tot besluit.