Mechelen doneert zijn stadhuis

Op 11 november 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Welzijn
Week van de Pleegzorg Mechelen

Tijdens de Week van de Pleegzorg zal de stad Mechelen enkele stadsgebouwen doneren aan de organisatie Pleegzorg Provincie Antwerpen. Concreet worden er enkele affiches opgehangen in het Huis van de Mechelaar, het Sociaal Huis Mechelen en het Huis van het Kind Mechelen. Op deze manier wil de stad de oproep naar nieuwe pleeggezinnen mee ondersteunen.

“De Stad Mechelen ondersteunt graag deze campagne van Pleegzorg Antwerpen. In de provincie Antwerpen wonen bijna 1.404 gezinnen die een pleegkind of pleeggast opvangen in hun gezin. Voor de stad Mechelen komt dit neer op 53 pleeggezinnen die samen 83 pleegkinderen of pleeggasten opvangen. Toch zoekt Pleegzorg Provincie Antwerpen nog heel wat andere pleeggezinnen die kwetsbare kinderen en jongeren of volwassenen met een beperking een warme thuis willen geven”, vertelt schepen van Burgerzaken en waarnemend burgermeester Marc Hendrickx. “Concreet worden er in het Huis van de Mechelaar, het Sociaal Huis Mechelen en het Huis van het Kind Mechelen enkele affiches omhoog gehangen. Op deze manier wordt de vraag gesteld aan de bezoekers van onze stadsdiensten om na te denken of zij interesse hebben om een pleeggezin te worden”, legt de schepen verder uit.

“Wij ondersteunen deze campagne met volle overtuiging om Mechelaars te informeren over wat het betekent om pleeggezin te zijn. Dit is een opstap naar het toekomstige Mechelse beleid op vlak van Pleegzorg. We willen de sensibilisatie wat betreft dit onderwerp verder ondersteunen als stad”,  zegt schepen van Welzijn, Koen Anciaux.

Label Pleegzorggemeente
De Week van de Pleegzorg kadert in de oproep om gemeenten aan te spreken om Pleegzorggemeente te worden. Concreet gaat het om een laagdrempelige samenwerking tussen de Stad Mechelen en Pleegzorg Provincie Antwerpen om te kijken op welke manier de oproep naar nieuwe pleeggezinnen verder kan ondersteund worden vanuit de stad. Momenteel lopen er gesprekken tussen de stad en Pleegzorg Provincie Antwerpen om te kijken wat er mogelijk is. Zo kan er een organische samenwerking tot stand komen.

“We vinden het hartverwarmend dat een grote stad als Mechelen meteen positief heeft gereageerd op onze oproep om het stadhuis te doneren. Samen willen we ervoor zorgen dat kwetsbare kinderen en jongeren terecht kunnen in een pleeggezin wanneer de eigen ouders voor korte of lange tijd niet voor hen kunnen zorgen.”, zegt Niels Heselmans van Pleegzorg Provincie Antwerpen. “Als kandidaat-pleeggezin word je goed voorbereid en gaan we samen op zoek naar de vorm van pleegzorg die het beste bij je past.”

Gezinnen die interesse hebben, vinden meer info op www.pleegzorg.be of op het nummer 0800-30 181.