Mechelen moet nog meer Winkelstad worden

Op 7 december 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie
Mechelen Winkelstad (c) Eddy Verschueren

Mechelen doet het steeds beter als shopping- en belevingstad. Maar het Mechels stadsbestuur vindt dat het nog beter kan en daarom ligt de focus op economisch vlak in Mechelen het komende jaar op het verzamelen en verwerken van cijfers om na te gaan met welke ingrepen Mechelen nog aantrekkelijker wordt als shoppingstad.

De voorbije maanden heeft het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) in het stadscentrum mondelinge enquêtes afgenomen over het verplaatsing- en shoppinggedrag in Mechelen. In totaal werden in de Bruul, de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat zo’n 1.300 mensen ondervraagd, o.a. over hoe vaak ze naar Mechelen komen, wat ze bezoeken, hoe lang ze gemiddeld in de stad verblijven en hoe ze naar Mechelen komen. “De resultaten moeten ertoe leiden dat we als stadsbestuur accenten kunnen leggen om onze stad op economisch vlak een extra attractief imago te bezorgen”, zegt van schepen van Economie Katleen Den Roover.

Via camera’s gebeurden er eveneens passantentellingen in het Mechelse stadscentrum. “Zo kunnen we onder meer nagaan hoe de doorstroming van mensen in de binnenstad verloopt en welke maatregelen we nog kunnen nemen om de passages in de Mechelse winkelcentrumstraten te verbeteren”, aldus nog schepen Den Roover.

Bron: www.madeinmechelen.be/nieuws/mechelen-moet-nog-meer-winkelstad-worden-2/