Mechelenbons: grotere kost voor beperkt resultaat

Op 8 september 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie

De Mechelenbons blijken 3,5 keer meer te kosten dan het stadsbestuur had aangegeven. Daartegenover staat dat heel wat lokale handelaars niet intekenen. De manier waarop het systeem is uitgewerkt dreigt spijtig genoeg een grote kost voor de belastingbetaler te worden met een minder dan verhoopt resultaat.

Minder resultaat dan verhoopt

Op mijn vraag op de gemeenteraad van maandag 7 september werd duidelijk dat slechts 144 handelaren uit het Mechelse aansloten. Dat was na 2 contactnames om zich in te schrijven. De handelaars zelf geven aan andere zaken aan hun hoofd te hebben. En ook het evenwicht tussen handelszaken uit het centrum en uit de randgemeenten is zoek. Is het niet de bedoeling om met een maatregel als deze alle Mechelse handelszaken te ondersteunen?

Om de bon te kunnen gebruiken, moet je zelf voor een even groot bedrag betalen. Je hebt dus een bon van € 10 die je alleen kan gebruiken voor een uitgave vanaf € 20. Dat terwijl er in Mechelen nog steeds erg veel mensen zijn voor wie een uitgave van € 20 geen evidentie is. Het zogeheten Mattheüseffect, dat mensen die het net nodig hebben geen gebruik kunnen maken van de aangeboden hulp, is hier een serieus risico.

Het resultaat zal zijn dat een deel van de Mechelaars, degenen die de financiële hulp het minst nodig hebben, een deel van de Mechelse handelaars, degenen die zich inschreven, verder helpen.

Hogere kost

Ook bleek maandag dat de kost van de Mechelenbons een pak hoger opliep dan het bestuur in juni inschatte. Het gebeurt wel vaker dat dit bestuur het niet zo nauw neemt met het financiële aspect, maar nu is het toch wel schrijnend. Er werd 200.000 euro voorzien, maar ondertussen blijkt de kost al op te lopen tot 700.000 euro. Er wordt dus al 3,5 keer meer uitgegeven dan voorzien. Met dit geld hadden we in Mechelen volgens onze fractie wat kunnen uitwerken dat alle Mechelaars of alle handelaars ten goede kon komen.

U kan ook nalezen op de website van Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen.