N-VA Mechelen roept op tot veroordeling Russische invasie op gemeenteraad

Op 7 maart 2022, over deze onderwerpen: Veiligheid
Oekraïense Vlag

De invasie van Rusland in Oekraïne laat haast niemand onberoerd. Het is voor het eerst in een lange periode dat de oorlog nog zo dichtbij kwam. Wanneer de oorlog aan onze voordeur staat, is het erg belangrijk om samen duidelijk een standpunt in te nemen. N-VA Mechelen vraagt daarom de Mechelse gemeenteraad om met klem de invasie in Oekraïne te veroordelen en namens de hele Mechelse bevolking onze steun uit te spreken voor het Oekraïense volk.

Komende gemeenteraad legt N-VA Mechelen daarom een motie voor aan de Mechelse gemeenteraad. “Het is belangrijk dat we de oorlogsmisdaden in Oekraïne krachtig veroordelen. Om onze waarden te verdedigen, om de mensen te steunen die de misdaden ondergaan en om vast te leggen dat dit een grens is die overschreden werd. Wie zich vandaag niet expliciet uitspreekt tegen deze invasie, steunt ze impliciet. En dat is iets wat wij als Mechelaars niet kunnen tolereren,” aldus gemeenteraadslid Freya Perdaens.

Eerder raakte al bekend dat een van de gemeenteraadsleden van het Vlaams Belang door de Stadslijst op het matje geroepen zou worden om diens uitlatingen over de oorlog. Ook vertrok er een brief namens de verschillende fractieleiders en het stadsbestuur richting de ambassade van Oekraïne. Dit is voor N-VA Mechelen echter onvoldoende. “Het is niet genoeg om deze uitspraken af te keuren. We moeten nu meer dan ooit een krachtig signaal sturen over waar we wél voor staan. En daartoe vraag ik de steun van de volledige gemeenteraad en elke Mechelaar,” besluit Perdaens. Perdaens hoopt de motie in te dienen samen met élke andere fractie in de Mechelse gemeenteraad.