U bent hier
N-VA Mechelen vraagt duidelijkheid over trajectcontroles Mechelen
Mechelen komt thuis met de prijs voor hoogste boete-inkomsten per kop, in heel Vlaanderen. Al zouden de inkomsten uit verkeersovertredingen dalen, wat volgens het stadsbestuur wijst op het feit dat de trajectcontroles vruchten afwerpen. Uit een antwoord van de stad op een schriftelijke vraag van lijsttrekker Freya Perdaens bleek echter dat minstens de trajectcontrole op Battelsesteenweg al sinds 16 augustus 2023 buiten werking is.
Het was bezorgde buurtbewoner en kandidaat voor N-VA Tom Daems die de kat de bel aan bond. Hij stelde vast dat steeds vaker overdreven snelheden gehaald werden in zijn straat. “Ik had een vermoeden dat veel van deze laagvliegers niet het volledige stuk van de trajectcontrole afleggen maar dat ze afkomstig zijn uit de vele zijstraten”, zegt Tom Daems, plaats 39.
Het antwoord van de stad doet de monden toch enigszins openvallen. Niet alleen kan men niet zeggen hoeveel voertuigen het volledige traject afleggen maar wat vooral stuitend is, is dat de trajectcontrole al meer dan een jaar gewoonweg niet werkt.
“Op onze steenweg wonen zeer veel jonge gezinnen, zijn er kinderopvangverblijven en een grote basisschool. Eén van de kerntaken van een stad is veiligheid garanderen voor haar inwoners. In onze straat faalt dit bestuur enorm op dit vlak. In plaats van de beruchte flitsvuilbak te zetten op onzinnige plaatsen en momenten om de kas te vullen zou de stad beter inzetten op haar basistaken,” meent Daems.
“Trajectcontroles zijn een middel en geen doel. Maar om een effectief middel te zijn, moet het natuurlijk wel werken. En als het niet werkt, dan moet je ingrijpen Het is het stadsbestuur duidelijk alles behalve te doen om die veiligheid. De boetes waren bedoeld om de schuldenput te dempen. En zelfs dat is niet gelukt,” besluit Perdaens.