Organiseer kleinere evenementen in de zomer!

Op 30 maart 2021, over deze onderwerpen: Cultuur en vrije tijd, Lokale economie
Grote Markt Mechelen

Wat kijken wij uit om terug terrasjes te kunnen doen, van een avondje uit te genieten. Kortom ons sociaal leven terug op gang te trekken! Maar dat wil niet zeggen dat we nu al geen stappen kunnen ondernemen. Arnout Geys, onze ondervoorzitter en bestuurslid van vzw Mechelen Feest, heeft hierover een duidelijke visie. Een visie die onze horeca, onze cultuursector en ons verenigingsleven voluit betrekt in het organiseren van evenementen op kleinere schaal. Want laat ons eerlijk zijn: voorlopig zitten grote evenementen, zoals Maanrock en Parkpop, er wellicht niet in voor de zomer van 2021.

Alle sectoren hebben klappen gekregen maar de horeca en de culturele sector wellicht nog het meest. Arnout ijvert er dan ook voor om o.a. de lokale horeca mee vanuit Mechelen Feest en de stad Mechelen te ondersteunen. Een mooie aanzet is alvast gegeven door de deelname van zowel Mechelen Feest als de Stad Mechelen aan de crowdfunding-actie ‘TweeduizendHARTHonderd’. Zo worden er door Mechelen Feest consumptiebonnen en herbruikbare bekers (samen een maximale waarde van € 10.000) aangeboden en door de Stad Mechelen zelf Mechelenbons voor een maximaal totaalbedrag van € 50.000.

Er kan echter nog meer volgens onze ondervoorzitter. Zo kan bijvoorbeeld de Stad Mechelen en Mechelen Feest de horeca, de lokale cultuursector én het verenigingsleven voluit betrekken bij de organisatie van evenementen allerhande. Ook wij hopen dat grotere evenementen terug mogelijk worden deze zomer, maar realistisch is dat niet gezien de huidige toestand. De focus zou best verlegd worden om kleinere feesten coronabestand georganiseerd te krijgen in de vele wijken, dorpen en pleinen die Mechelen rijk is. Dorpspleintjes met terrasjes en muzikale optredens, of theater op een plein/in de straat, met een actieve rol voor de lokale kroegen. Kleine zomerbars als het ware.

Laat Mechelse verenigingen de regierol waarnemen, zij kunnen dit! En laat Mechelen Feest en de Stad Mechelen een stevige logistiek ondersteunende en/of begeleidende rol opnemen. Steun volop de initiatieven van onze Maneblussers zelf. Een stad als Mechelen kan enkel maar bruisen door haar geëngageerde inwoners. Betrek ook de lokale eetgelegenheden, traiteurs, de kookateliers en het verenigingsleven, enz. Vergeet zeker niet de ondernemingen die nog maar recent zijn opgestart. Geef ze de kans om zichzelf extra in de kijker zetten door de organisatie van zomerse culinaire avonden en/of weekends. Onder het motto: ‘Gekweekt, geteeld en bereid met heel veel liefde in Mechelen!’.

Tot slot mogen we de kroegen niet grenzend aan een pleintje of zonder noemenswaardig terras niet vergeten. Voor hen stellen we oplossingen op maat voor zodat ook zij kunnen heropleven na deze ongeziene crisis. Het zijn immers dé warme volkse ontmoetingsplaatsen bij uitstek!

Schol, beste vrienden, en hopelijk tot snel op een pleintje, terrasje, park,…