Pop-up tweedehandsmarkt ‘De Draaischijf’ start op in wijk- en dienstencentrum De Schijf

Op 17 november 2017, over deze onderwerpen: Wijken en Dorpen

In wijk- en dienstencentrum De Schijf aan de Lijsterstraat in de wijk Oud-Oefenplein (Mechelen-Noord) start het project ‘De Draaischijf’ op. De bedoeling is om hier op geregelde tijdstippen een pop-up tweedehandsmarkt te creëren waar omwonenden met elkaar in interactie kunnen gaan en waar nieuwe ideeën kunnen groeien.

Elk seizoen gaat de grote zaal  van wijk- en dienstencentrum De Schijf gedurende een (verlengd) weekend worden omgevormd tot een pop-up winkel met tweedehandskleding, accessoires en  speelgoed. De eerste experimentele pop-up service vindt plaats in het weekend van 25 en 26 november.

“Deze pop-up tweedehandsmarkt beoogt een aanvulling te zijn op het reeds ruime aanbod van wijk- en dienstencentrum De Schijf. Om de toegankelijkheid te verhogen en een mix van doelgroepen te verzekeren, willen we ideeën en initiatieven van onderuit laten ontwikkelen en deze geleidelijk implementeren in het centrum”, zegt schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover (N-VA).

Binnen het centrum, dat vorig jaar werd geopend, hebben verschillende doelgroepen hun vaste stek gevonden. “Het verhogen van de sociale cohesie en leefbaarheid in de wijk kan best op kleinschalig niveau. Door verschillende doelgroepen samen te laten participeren in een tweedehandswinkel als bezoeker of vrijwilliger leggen we de nadruk laagdrempelig op het gemeenschappelijk belang, engagement en een sociale mix”, aldus nog schepen Katleen Den Roover.

Met professionele begeleiding, waarbij een belangrijke rol voor buurtopbouwwerkster Els Van Langenhove is weggelegd, zal de werking gebeuren door vrijwillige buurtbewoners en de meisjestienerwerking van J@M, met steun van kringloopcentrum Ecoso. Voor de editie op zaterdag 25 en zondag 26 november, telkens van 11 tot 16 uur, worden omwonenden en andere sympathisanten nog opgeroepen om bruikbaar tweedehands winterkledij, accessoires en/of speelgoed binnen te brengen. Dit bezorgen, kan tot uiterlijk donderdag 23 november elke werkdag van 9 tot 16 uur in wijk- en dienstencentrum De Schijf of op afspraak via 0471 83 70 03 / els.vanlangenhove [at] mechelen.be

Alle goederen worden verkocht tegen zeer lage prijzen. De opbrengst gaat naar een goed doel, meer bepaald een extra uitstap van de kinderwerking Oud-Oefenplein en Otterbeek.