Renovatiepremie weinig bekend bij handelaars

Op 21 december 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie

De premie die handelaars in Mechelen krijgen om zo het winkelcentrum te versterken, is bij de middenstand weinig bekend. Nog maar twee handelaars hebben er gebruik van gemaakt, ook al is er een budget van 180.000 euro beschikbaar.

Begin dit jaar heeft de stad de premie 'kernversterkend renoveren' ingevoerd om de kwaliteit van de handelspanden in het kernwinkelgebied te verhogen. Zowel eigenaars als huurders kunnen er aanspraak op maken bij een renovatie. “Ze kan dienen om er grotere handelspanden mee te creëren door kleinere samen te voegen of om iets nuttig te doen met leegstaande verdiepingen boven handelspanden”, zegt Katleen Den Roover (N-VA), schepen van Economie.

De premie wordt berekend per categorie van werkzaamheden. Ze bedraagt 80% van de uitvoeringskosten: met een maximale terugbetaling van 10.000 euro voor het gebruiksklaar maken van bovenliggende verdiepingen en met een maximale terugbetaling van 5.000 euro voor een gevelrenovatie.

Meerwaarde in het straatbeeld

Twee handelaars hebben de voorbije maanden steun gekregen dankzij de nieuwe premie. Enerzijds ijssalon L'origien in de Geitestraat, anderzijds de heropende fietswinkel en -bar Le Peloton de Paris in de Hoogstraat. “Dankzij deze premie hebben wij de inkom van onze zaak kunnen vergroten. De vitrine zit in een nieuw jasje en is ook langs de straatzijde volledig gemoderniseerd. Op die manier is ons winkelpand nu een meerwaarde in het straatbeeld van de Hoogstraat”, vertelt ­Wendy Janssens van Le Peloton de Paris. (svh)

www.mechelen.be/premie-kernversterkend-renoveren

Bron: Gazet van Antwerpen, 21/12/2018