Retailers en vastgoedontwikkelaars maken kennis met de troeven van Mechelen

Op 19 april 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie
Retailtour Mechelen

Op 19 april namen zo’n 50 retailers en vastgoedontwikkelaars deel aan de retailtour in Mechelen. Tijdens een wandeling maakten ze kennis met Mechelen en de troeven die onze stad heeft als winkelstad. Met deze tour wil de stad hen stimuleren om zich hier te vestigen of in Mechelen in retailvastgoed te investeren.

De retailtour startte in congrescentrum Lamot met een toelichting over Mechelen, de huidige marktdynamiek in België en een marktanalyse van Mechelen door CBRE. Afsluitend zette schepen van Economie Katleen Den Roover het actieplan van Mechelen Winkelstad uiteen. Vervolgens wandelden de deelnemers door de stad langs enkele interessante ontwikkelingen. De dag werd afgesloten met een netwerkevent.

Troeven
Mechelen zit in een versnelde dynamiek en heeft heel wat troeven in huis om je er als retailer te vestigen. Dat is geen toeval. Het stadsbestuur investeert veel, in stedelijke vernieuwingen zoals het openbaar domein, woonuitbreidingsgebieden en ontwikkelingen, maar ook specifiek in Mechelen als winkelstad. Denk aan de talrijke evenementen, bereikbaarheid, extra services, een divers aanbod, belevingselementen, de communicatie naar bezoekers, ... Als je weet dat Mechelen een van de snelst groeiende steden van België is en het gemiddeld inkomen per inwoner hier sneller stijgt dan elders, dan wordt duidelijk welk potentieel onze stad heeft voor retailers en ontwikkelaars.

Nieuwe spelers aantrekken
“Deze retailtour is een van de vele initiatieven die we opzetten om actief nieuwe spelers uit de retailsector aan te trekken. Voor sommige retailers is Mechelen nog een verborgen parel en we nemen hen graag bij de hand om de troeven en de dynamiek van onze stad te tonen. Wie het Mechelse winkelapparaat in de binnenstad vergelijkt met dat van andere centrumsteden, weet dat we nog groeimarge hebben. Zowel nieuwe ketens als boetieks zijn welkom in onze stad. Het invullen van die groeimarge moet gelijktijdig gebeuren met het vergroten van de slagkracht van Mechelen als winkelstad”, stelt schepen van Economie Katleen Den Roover.

Samen sterker
“Het verhaal van Mechelen als winkelstad moeten we ook samen met de handelaars en de horeca schrijven. We trachten zo goed mogelijk te luisteren naar hun noden en maken er werk van om de onderlinge samenwerking tussen de handelaars te  versterken. Een bruisende stad met een unieke mix van gezellige winkels, daar kan geen webshop of shoppingcomplex tegenop. We moeten samen inzetten op onze Mechelse troeven”, besluit schepen Den Roover.