Retailers maken kennis met troeven van Mechelen

Op 27 oktober 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie

Vandaag nemen zo’n 50 retailers en vastgoedontwikkelaars deel aan de retailtour. Tijdens een wandeling maken ze kennis met het vernieuwde Mechelen en de troeven die onze stad heeft als winkelstad. Met deze tour wil de stad hen stimuleren om zich hier te vestigen of in Mechelen in retail vastgoed te investeren.

De retailtour start om 15u met een welkomstwoord en toelichting over Mechelen Winkelstad door burgemeester Bart Somers. Daarna wordt het retailplan en het commercieel strategisch plan voorgesteld en krijgen de genodigden een blik op stadsvernieuwingsprojecten (stationsproject, Speecqvest, Ragheno, …) die het potentieel van Mechelen nog zullen versterken. Vervolgens wandelen de deelnemers door de stad langs enkele interessante ontwikkelingen. De dag wordt afgesloten met een netwerkevent.

Troeven
Mechelen zit in een versnelde dynamiek en heeft heel wat troeven in huis om je er als retailer te vestigen. Dat is geen toeval. Het stadsbestuur investeert veel, in stedelijke vernieuwingen zoals het openbaar domein, woonuitbreidingsgebieden en ontwikkelingen. Maar ook specifiek in Mechelen als winkelstad. Denk aan de talrijke evenementen, bereikbaarheid, extra services, een divers aanbod, belevingselementen, de communicatie naar bezoekers, … “Al die investeringen staan rechtstreeks in functie van het vitaliseren en aantrekkelijk houden van ons binnenstedelijk handelsapparaat. Als je ook nog weet dat Mechelen een van de snelst groeiende steden van België is en het gemiddeld inkomen per inwoner hier sneller stijgt dan elders, dan wordt duidelijk welk potentieel onze stad heeft voor retailers en ontwikkelaars”, zegt Bart Somers.

Goede contacten met retailers en ontwikkelaars is belangrijk. De recent geopende winkel Flying Tiger op de Bruul bijvoorbeeld liet zich na een vorige retailtour overtuigen om in Mechelen een vestiging te openen.

Nieuwe spelers aantrekken
“Deze retailtour is één van de vele initiatieven die we opzetten om actief nieuwe spelers uit de retailsector aan te trekken. Voor sommige retailers is Mechelen nog een verborgen parel en we nemen hen graag bij de hand om de troeven en de dynamiek van onze stad te tonen. Wie het Mechelse winkelapparaat in de binnenstad vergelijkt met dat van andere centrumsteden, weet dat we nog groeimarge hebben. Zowel nieuwe ketens als boetieks zijn welkom in onze stad”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover. Het invullen van die groeimarge moet gelijktijdig gebeuren met het vergroten van de slagkracht van Mechelen als winkelstad.

Samen sterker
“Het verhaal van Mechelen als winkelstad moeten we ook samen met de handelaars en de horeca schrijven. We trachten zo goed mogelijk te luisteren naar hun noden en maken er werk van om de onderlinge samenwerking tussen de handelaars te versterken. Want een bruisende stad met een unieke mix van gezellige winkels, daar kan geen webshop of shoppingcomplex tegen op. We moeten samen inzetten op onze Mechelse troeven”, besluit schepen De Roover.

Bron: http://www.radioreflex.be/2016/10/27/retailers-en-vastgoedontwikkelaars-...