Sociale-economieprojecten dragen mee zorg voor netheid van openbaar domein

Op 11 mei 2018, over deze onderwerpen: Openbare ruimte
Bladeren vegen

De stad Mechelen laat haar openbaar domein mee onderhouden door sociale-economieprojecten. Het stadsbestuur heeft de uitvoering hiervan voor een periode van drie jaar toegewezen aan de vzw’s Manus en Entiris.

“De opdracht omvat een ecologisch park- en groenbeheer, algemene opkuis van bladeren en zwerfvuil alsook afvoer van het afval. Belangrijk is dat er volgens een pesticidevrij onkruidbeheer te werk wordt gegaan. Het onderhoud van het openbaar domein door arbeiders in het kader van sociale-economieprojecten zal gebeuren in het Tivolipark, de Kruidtuin, op veldwegen in Hombeek, Leest, Heffen en Battel, bij haaglinten in Hombeek, in de industriezones Mechelen-Noord, -Zuid en Ragheno, in de Karmelietentuin, het Papenhofpark, de Rik Wouterstuin, het Caputsteenpark, het Pennepoelpark, de binnentuin van het Aartsbisschoppelijk Paleis, de tuinen van het Sociaal Huis en aan de fiets-o-strade (vanaf Nekkerspoel tot de grens met Sint-Katelijne-Waver). Ook het onderhoud van het straatmeubilair, speeltoestellen en  verkeersborden zit algemeen in de opdracht vervat”, zegt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA).

“Stad Mechelen zet voluit in op het ondersteunen van sociale tewerkstelling. Dit zorgt voor een belangrijke maatschappelijke functie met meerwaarde. Zo bieden we werkgelegenheid aan mensen die het moeilijk hebben om in de reguliere arbeidsmarkt aan de slag te gaan en trachten we hen drempelverlagend daar naartoe te leiden. Het verhoogt hun zelfvertrouwen en arbeidscapaciteiten”, meent schepen van Sociale Tewerkstelling Katleen Den Roover (N-VA).