Stad schakelt sociale tolken in

Op 26 september 2016, over deze onderwerpen: Diversiteit, Inburgering en Integratie, Welzijn

In samenwerking met het Agentschap Integratie & Inburgering gaat de stad Mechelen een proefproject met 'sociale tolken' opstarten.

Deze vrijwilligers zullen ingezet kunnen worden op vraag van onderwijzend personeel, hulpverleningsdiensten en het Sociaal Huis. Volgens de planning gaat het project op 1 december van start.

"Het inschakelen van vrijwillige sociale tolken is beslist ondersteunend binnen ons stedelijk inclusief diversiteitsbeleid en kadert binnen de visie op kwalitatieve en klantvriendelijke dienstverlening", meent schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx (N-VA).

Evaluatie na jaar
Het project loopt gedurende één jaar, waarna een evaluatie volgt. De stad betaalt 3.583 euro en krijgt van de Vlaamse overheid ook nog eens 39.416 euro. Dat geld wordt toegekend door het Agentschap Binnenlands Bestuur, in het kader van de instroom van asielzoekers. "De nieuwe Mechelaars komen in contact met scholen en verschillende diensten van het Sociaal Huis, terwijl ze nog volop onze taal aan het leren zijn. Daarom is de vrijwillige inzet van sociale tolken erg welkom", aldus Koen Anciaux (Open Vld), voorzitter van het Sociaal Huis.

Bron: www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/stad-schakelt-sociale-tolken-in-a28...