Stilstand op de Vesten: N-VA Mechelen roept burgemeester en schepenen op om chaos te stoppen.

Op 17 november 2022, over deze onderwerpen: Openbare ruimte
File vesten Mechelen


De plannen inzake de heraanleg en eenrichtingsverkeer in de vesten eenzijdig beslist door de huidige meerderheid Vld-Groen-m+ zijn momenteel in volle uitvoer. Oppositiepartij N-VA Mechelen ondersteunt het idee om de stad groener en leefbaarder te maken, maar roept de burgemeester en schepenen op om de huidige chaos bij de werken aan te pakken.


De invoering van de knips voor autoverkeer en het eenrichtingsverkeer op de vesten zorgt voor behoorlijk wat frustratie bij de Mechelaars en bezoekers van onze stad. In deze fase van de werkzaamheden ontstaan er tijdens de ochtend en avondspitsen lange files waardoor de stad extra politie en gemeenschapswachten moet inzetten om alles te deblokkeren. Uiteraard is er steeds hinder bij werken maar de huidige situatie is een regelrechte chaos. De verhalen van mensen die een halve stad moeten rondrijden om aan hun voordeur te raken, stapelen zich op.

Oppositiepartij N-VA Mechelen hekelt de gebrekkige communicatie, de bijna afwezige burgerbevraging en verwarrende signalisatie voor een werf van dergelijke omvang.

Katleen Den Roover, N-VA gemeenteraadslid: “We spreken hier over de ring infrastructuur van één van de grootste Vlaamse centrumsteden en een dergelijke herinrichting dient in hoofdzaak een mobiliteitsdossier te zijn. Dat betekent dat verkeersveiligheid, (verkeers)leefbaarheid en bereikbaarheid de grote aandachtspunten moeten zijn. Echter wij zien dat deze elementen weggedrukt worden met een opgeleukt groen en vrijetijds verhaal en een ideologische strijd tegen de auto. Niet iedereen is in de mogelijkheid om een traject te voet of met de fiets af te werken. Jonge gezinnen, die het traject van kinderoppas, school en werk moeten afleggen, zullen voortaan heel wat meer kilometers en tijd in het verkeer spenderen.”

Volgens de schepen van Openbare Werken, Patrick Princen zijn de huidige verkeersstromen definitief, op een paar kleine aanpassingen na. Dat maakt dat N-VA Mechelen bezorgd is over de huidige en toekomstige impact op handel en horeca in de binnenstad. De vorige coalitie, met N-VA, zette alle zeilen bij om op de bereikbaarheid van Mechelen-centrum op de kaart te zetten ter ondersteuning van handel en horeca met de realisatie van randparkings, shopping-shuttle en parkeerroute signalisatie. Echter met de impactvolle werken melden handelaars nu reeds een serieuze daling in hun omzet omwille van het moeilijk bereikbare centrum. Het zoekverkeer en warrige signalisatie maakt dat mensen vrezen voor files en boetes en Mechelen mijden als shopping bestemming.

“In de communicatiecampagne lijkt alles te draaien rond de invulling van de nieuwe ruimte en valt het thema bereikbaarheid ver te zoeken. Zullen de Mechelaars en niet-Mechelaars de verplaatsing die ze maken met de wagen naar de stad en randparkings blijven maken?”
Ook het gebrek aan duidelijke communicatie en transparantie van het stadsbestuur is voor N-VA Mechelen een gemiste kans.

Marc Hendrickx, fractieleider N-VA Mechelen:”Indien N-VA in de coalitie had gezeten, hadden we nooit met dit project ingestemd. Het huidige bestuur heeft deze plannen erdoor gedrukt, zonder enige inspraak van de burger. Als grootste oppositiepartij hebben wij van bij het begin gehamerd voor een grondige aanpassing van de plannen en minimale overlast voor de Mechelaars. Zonder gevolg. Jammer, de herinrichting van de Vesten was nochtans het ideale project om de groots aangekondigde ideeën van de stadslijst Vld-Groen-m+ rond burgerparticipatie en inspraak van de Mechelaar in praktijk te brengen. Maar wat stellen we vast in de praktijk? Niets van dat alles.”

Het verschuiven van de doorgaande verkeersstromen naar de tangent en de R6 is een goede zaak. Maar we blijven als N-VA fractie bezorgd om de verschuivingen van verkeersstromen naar bepaalde wijken en dorpen die daar niet geschikt voor zijn. Het ganse project lijkt haastig plak-en vliegwerk, men is veel te laat aan het huiswerk begonnen en vanuit een ivoren toren te werk gegaan en dit maakt dat er absurde verkeerssituaties ontstaan. Recent nog illustreerde een bewoner en zelfstandige van de Zwartzustersvest dat als je van de Zwartzustersvest naar de tangent wil, je verplicht de binnenstad terug in moet via de Keizerstraat en het gerechtshof en via de Bleekstraat terug naar de vesten wordt geleid. N-VA Mechelen ziet de meerwaarde niet in van dergelijke beslissingen.

N-VA Mechelen pleit er dan ook stevig voor als oppositiepartij dat de werken grondig geherevalueerd worden met concrete oplossingen voor de aangehaalde probleemzones en dringt erop aan dat de burgemeester en schepenen niet overhaast te werk gaat in functie van de verkiezingen in 2024. Het voorstel van N-VA Mechelen fractieleider Marc Hendrickx om de werken momenteel grondig te herevalueren en eventueel uit te stellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen werd door de meerderheid dan ook uni sono tegengestemd. De oppositie wordt genegeerd en doodgezwegen.


Foto: bron gva
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is