U bent hier
Strategisch-economisch plan en een uitgebreide marketing zetten Mechelen Winkelstad op de kaart
Naar aanleiding van de berichtgeving vanmorgen in Gazet van Antwerpen over de beslissing van de stadslijst van burgemeester Somers en de CD&V om samen met tien handelaars naar de Raad van State tegen Uplace te stappen, wenst N-VA Mechelen krachtig te reageren.
“Wij hebben oor naar de bezorgdheid van de handel en horeca in Mechelen. We moeten inzetten op een strategisch-economisch plan en marketing voor Mechelen Winkelstad. Het verzoekschrift bij de Raad van State zal hoogstwaarschijnlijk onontvankelijk worden verklaard. In overleg met de Vlaamse overheid moeten middelen voor de handelskernversterking van Mechelen vrijgemaakt worden”, stellen de Mechelse N-VA-schepenen Marc Hendrickx, Katleen Den Roover en Christiaan Backx resoluut gezamenlijk.
N-VA Mechelen doet niet mee aan juridisch schijngevecht
De stad informeerde zich bij haar advocatenbureau over de slaagkansen van de indiening van een bezwaarschrift bij de Raad van State.
“In principe beschikt de stad Mechelen over de mogelijkheid om een verzoekschrift tot schorsing en/of nietigverklaring in te leiden van het betreffende Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) bij de Raad van State. Het grote struikelblok in deze procedure is het aantonen van het ‘vereiste belang’. Dit is een juridisch-technisch begrip. Het komt er op neer dat het verzoekschrift dat geen ‘belang’ aantoont onontvankelijk verklaard wordt. In dit geval achtte men het quasi onmogelijk het ‘vereiste belang’ aan te tonen. Ik hoop dat men dit ook duidelijk meegedeeld heeft aan de handelaars die investeren in een procedure”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover.
N-VA Mechelen zet in op een uitgebreid actieplan voor Mechelen Winkelstad en overleg met de Vlaamse overheid
“Eind januari werd reeds een eerste reeks maatregelen voorgesteld: gaande van een aanzienlijke toename van het aantal parkeerplaatsen in de randparkings tot het inzetten van een terassenplein op de IJzerenleen. In een tweede fase wordt een globaal economisch-strategisch plan uitgewerkt. Hierin wordt onder andere nagegaan hoe we de combinatie wonen, werken en winkelen verder kunnen concretiseren. En hoe we bepaalde zones in ons kernwinkelgebied kunnen optimaliseren. Wij zetten ook in op een goed overleg met de Vlaamse overheid om de handelskernversterking van Mechelen financieel te steunen. Dit gebeurt nu al met flink wat projecten en wij blijven inzetten op die goede samenwerking”, stelt schepen Den Roover nog.
“Open VLD en CD&V zitten samen met N-VA in de Vlaamse Regering die dit RUP eind vorig jaar goedkeurde. Beide partijen hebben dit project gesteund van in het begin”, weet eerste schepen Marc Hendrickx.
N-VA Mechelen wil de gemiste kansen van de voorbije decennia eindelijk benutten
In de jaren 70, 80 en 90 kampte Mechelen met een stadsvlucht. Uiteindelijk verpauperde de stad en heerste er een ernstig onveiligheidsgevoel. In 2000 werd begonnen met de reanimatie van Mechelen, maar een totaalplan om Mechelen als Winkelstad op de kaart te zetten komt pas sinds 2015 van de grond. Het mobiliteitsbeleid van de stad wordt nu pas in de goede richting gezet als ondersteuning van Mechelen Winkelstad, o.a. door het drastisch verhogen van het aantal parkeerplaatsen aan de stadsrand en een optimaal parkeergeleidingsplan.
“Door handel, horeca en stad te laten samenwerken moet eindelijk een krachtige marketingmachine voor Mechelen Winkelstad op touw worden gezet, zodat de economische invloedssfeer van Mechelen kan uitgebreid worden. En dat mag wat kosten. Ik leg mijn verlanglijstje klaar voor de begrotingsbesprekingen”, aldus nog schepen Katleen Den Roover.
“Van de voorsprong die we hebben op de mogelijke komst van Uplace (minstens 5 jaren) moeten we gebruik maken om voorsprong te nemen. Komt Uplace er niet, zal dat sowieso geen verloren energie en investering voor onze middenstand zijn geweest”, voegt schepen Marc Hendrickx nog toe.