Te koop : Mechelen

Op 5 december 2019, over deze onderwerpen: Financiën, Openbare ruimte

Slecht nieuws, de schuldafbouw zal in Mechelen niet de koers volgen die de meerderheid beloofde in haar bestuursakkoord. Ondanks een uitverkoop aan patrimonium, wordt slechts de helft van die eenmalige opbrengst voorzien voor schuldafbouw (zo ze al geïnd wordt). Waar het bestuursakkoord nog sprak van een schuldafbouw tot minder dan 200 miljoen euro, blijkt er volgens N-VA-Mechelen uit de meerjarenplanning dat er slechts een (maximum) afbouw is tot 229 miljoen euro. Dit komt neer op een afbetaling van 67 miljoen van de schuld, hetgeen op het eerste zicht goed nieuws lijkt.

Maar... niets is wat het lijkt

Hoe de meerderheid deze afbouw van 67 miljoen euro immers wilt verwezenlijken? Door een eenmalige inkomstenbron: ze verkopen voor (naar schatting) 136 miljoen aan patrimonium. U leest het goed, men verkoopt dubbel zoveel als dat men schuld afbetaalt. Er wordt o.a. een opbrengst van 34 miljoen euro verwacht uit de verkoop van het rioleringsnetwerk (destijds reeds in de eerste legislatuur van Somers al diens natte droom), 12.5 miljoen euro uit de verkoop van de Nekkerhal en 6 miljoen euro uit de verkoop van het Lamotgebouw.
Aan het einde van de rit zal Mechelen dus heel wat gebouwen en gronden armer zijn (Nekkerhal, Lamotgebouw, De Zalm, De Margriet, assistentiewoningen, …), terwijl er nog steeds heel wat schuld afbetaald moet worden. En wat zal het opleveren? “De bedragen die nu opgenomen zijn, worden daarom niet eens gehaald en zijn in principe het ‘best case scenario", al kan het theoretisch natuurlijk wel anders uitdraaien" meent N-VA - fractieleider Marc Hendrickx. "Kijk maar naar de perikelen met de verkoop van de Nekkerhal, die vorige week naar buiten kwamen" aldus nog Hendrickx, die er tevens nog op wijst dat het rioleringsnetwerk net toe is aan een grondige renovatie en/of vernieuwing, waar een private speler toch niet zal staan om te springen...

Geen toekomstplan
“Het is als een huis verkopen om de lening te betalen en dan de helft van het geld op te doen aan wat anders. Je blijft zitten met een deel van de lening, hebt geen huis meer en bouwde geen manier in om de rest van de lening af te betalen. Je bent dus slechter af,” vult gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid Freya Perdaens aan.
Waar volgens N-VA-Mechelen de illusie nog bestond dat de belastingverhoging (verhoging onroerende voorheffing en algemene personenbelasting) die 20 miljoen euro opbrengt deze legislatuur en de 30 miljoen euro van de Vlaamse overheid (de helft van de responsabiliseringsbijdrage wordt door de Vlaamse overheid overgenomen) gebruikt zouden kunnen worden om de Mechelse schuld af te bouwen, zien we vooral extra uitgaven en een eenmalige uitverkoop.
"De Mechelaar zal er in 2025 dus slechter voor staan dan in 2020. Er zal voor dubbel zoveel verkocht zijn als dat er schuld is afgebouwd", besluit Perdaens.