Wolkjes maken kerkhof stukje kindvriendelijker

Op 29 juni 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Openbare ruimte

Over de hele stedelijke begraafplaats in Mechelen zullen er in de toekomst meer wolkjes te zien zijn. Ze moeten kinderen en getroffen ouders beter helpen bij hun rouwproces, net als de ingerichte kinderhoekjes.

Wolkjes vervangen sinds kort de huisjes op de foetusweide van de begraafplaats in de Ziekebeemdenstraat. En dat thema trekt de stad binnenkort door. “Tussen de foetusweide en het perk voor overleden kindjes gaan we een grote wolk plaatsen. Met een krijtbord waarop kinderen hun emoties kwijt kunnen. De bezoekers zullen ook op kleinere wolkjes kunnen zitten”, zegt Karen Claes van Mechelen Kinderstad.

Vaak thuis laten

Gezins- en kindvriendelijkheid is een belangrijk thema voor het stadsbestuur. Maar soms zijn er thema’s of projecten waarbij de link naar kinderen niet altijd zo evident is. Zo ook bij begraafplaatsen. “We merken dat kinderen bij een overlijden vaak thuis worden gelaten. Om hen het leed te besparen of om hen te beschermen tegen verdriet. Toch merken we dat het vaak beter is om kinderen wel te betrekken bij zo’n droef moment in het leven. Ze gaan daar ook op een aparte manier mee om”, vertelt Sandra Cotteleer, diensthoofd van de begraafplaatsen.

De dood en rouwverwerking zijn voor kinderen moeilijke en zwaardere onderwerpen, ook om ze te bespreken. Ouders en grootouders weten niet altijd goed hoe er mee om te gaan. “Daardoor is het idee ontstaan om kinderen een eigen plek te geven, en ze extra aandacht te geven. Ook tijdens moeilijke momenten in het leven willen wij hen niet vergeten. Het is belangrijk voor kinderen om ook een plek te hebben op locaties die niet zo voor de hand liggend zijn”, zegt schepen van Jeugd Greet Geypen (Open Vld).

Kinderhoekjes

Een wachtkamer in een aula of een funerarium is allesbehalve een evidente locatie voor kinderen. Daarom heeft de stad recent op deze twee plaatsen speciaal een kinderhoek ingericht. “Het is een plekje waar de kleintjes even tot rust kunnen komen wanneer ouders of grootouders afscheid nemen. De kinderen kunnen er tekenen of lezen”, legt Sandra Cotteleer uit.

De stad heeft 2.000 euro geïnvesteerd in de kinderhoekjes en in de aankoop van honderd wolkjes voor de foetusweide. Dat is geen grote investering, maar wel eentje die op menselijk en emotioneel vlak het verschil kan maken. “Kinderen gaan op een andere manier om met rouwen dan volwassenen. Door voor hen plekjes te creëren, willen we hen meer kansen geven om op hun eigen manier afscheid te nemen”, stelt bevoegd schepen Marc Hendrickx (N-VA). Om ook de mama’s van jonge baby’s op hun gemak te stellen als ze een uitvaart bijwonen, investeerde de stad in een verzorgingstafel.

Bron: www.gva.be/cnt/dmf20170628_02947165/wolkjes-maken-kerkhof-stukje-kindvri...