Woonpunt Mechelen en Kleine Landeigendom Mechelen en omstreken slaan de handen in elkaar

Op 15 september 2016, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen

Sociale huisvestingsmaatschappijen Woonpunt Mechelen (WPM) en Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) slaan vanaf september de handen in elkaar voor de realisatie van gemengde koop- en huurprojecten op het Mechelse grondgebied.

Concreet betekent dit dat WPM voor de realisatie van haar sociale koopwoningen beroep zal doen op KLEMO voor wat betreft voorbereiding, realisatie en verkoop. WPM legt zich dan toe op het luik huurwoningen. “De collega’s van KLEMO hebben de mensen, expertise en kennis rond sociale koopwoningen in huis. Door deze samenwerking kan WPM zich volledig richten op de uitdagingen die zich stellen op haar kernactiviteit, zijnde de realisatie en het beheer van sociale huurwoningen”, stelt Alexander Vandersmissen, voorzitter van Woonpunt Mechelen.

Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken bouwt en verkoopt al 76 jaar sociale koopwoningen in Mechelen en ruime omgeving. Woonpunt Mechelen van haar kant beheert en verhuurt zo’n 2800 sociale woningen in Mechelen en startte in 2013 met de integratie van koopwoningen in nieuwbouwprojecten, om op die manier ook de sociale mix in wijken te bevorderen. Beide organisaties zijn sinds kort gevestigd in de wijk Oud Oefenplein. Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken heeft haar intrek genomen in een deel van het voormalige kantoor van Woonpunt Mechelen. Die laatste is sinds maart 2016 verhuisd naar een nieuwbouw aan de overkant van de straat. “Zowel die verhuis als een nieuwe directie bij beide maatschappijen was de hefboom om de mogelijkheden van een samenwerking tussen de twee huisvestingsmaatschappijen te onderzoeken en effectief op te starten”, aldus Vandersmissen.

Transparantie door samenwerking

“Deze samenwerking zorgt ook voor meer transparantie voor de burger: voor koopwoningen moet je bij KLEMO zijn, voor huurwoningen bij WPM. Het zorgt ook voor een efficiëntere inzet van middelen en administratieve vereenvoudiging. Zo is het bijvoorbeeld niet zinvol om twee administraties te voeren die zich allebei bezig houden met de verkoop van sociale koopwoningen in Mechelen”, gaat Melikan Kucam, voorzitter van Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken, verder.

In november 2012 startte Woonpunt Mechelen met het openstellen van een kandidatenregister voor haar koopwoningen. “Voor de reeds door Woonpunt Mechelen gebouwde woningen zal eerst deze wachtlijst worden uitgeput, vooraleer Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken haar eigen wachtlijsten voor Mechelen aanspreekt”, aldus Kucam. De kandidaten op de wachtlijst van Woonpunt Mechelen worden aangeschreven en geïnformeerd over die regeling. Zij kunnen, indien gewenst, ook ‘inschuiven’ op de wachtlijst van KLEMO.

Bron: www.radioreflex.be/2016/09/15/woonpunt-mechelen-en-kleine-landeigendom-m...