U bent hier
Aanpak voor handelskernversterking werpt zijn vruchten af
De dienst economie van de stad Mechelen maakte op basis van de gegevens verzameld door Locatus een analyse van de leegstand van winkelpanden in de binnenstad en het kernwinkelgebied. Uit de resultaten blijkt dat een multimodale, geïntegreerde aanpak zijn vruchten afwerpt.
Dalende trend leegstand 2015-2017
De dienst economie van de stad Mechelen maakte een grondige analyse van de gegevens die jaarlijks verzameld worden door Locatus. Aangezien slechts cijfers voor Mechelen globaal verzameld werden, spitte de dienst economie de gegevens uit op straatniveau om cijfers te bekomen voor de binnenstad en het kernwinkelgebied.
“We stellen vast dat de voorbije drie jaar de cijfers inzake leegstand gunstig evolueerden, ook voor het Centrum en het kernwinkelgebied. Zowel in absolute als procentuele cijfers. In het kernwinkelgebied is de leegstand terug gedrongen tot 7,9 % eind 2017. Dit is een zeer goed resultaat”, stelt schepen van Economie Katleen Den Roover. De toename van het aantal handelspanden in 2017 in het kernwinkelgebied is mede het gevolg van een aanpassing van het kernwinkelgebied dat trouwens een dynamisch gebied is.
Het totale aantal winkelpanden is wel verder licht gedaald, zowel in zijn totaliteit als in de binnenstad. De schaalvergroting speelt daar zeker een rol in. De cijfers komen ook overeen met de visie om bij de niet-commerciële gebieden, dus buiten het kernwinkelgebied, handelspanden om te vormen naar een andere invulling.
Leegstand zit in kleine winkelpanden
“Een analyse van de grootte van de winkelpanden die leeg staan, vertelt ons dat vooral kleine winkelpanden met een oppervlakte tot 100 m² leeg staan. Het is dan ook een goede zaak dat we aan de slag gaan in 2018 met een nieuwe subsidie die o.a. inzet op het samenvoegen van kleine winkelpanden en het creëren van gemeenschappelijke ingangen voor meerdere panden naar de bovenverdiepingen”, geeft schepen van Economie Katleen Den Roover aan.
“In gesprekken die ik de laatste weken voerde stelde ik ook vast dat voor een aantal kleine leegstaande winkelpanden de gevraagde huur ook ontzettend hoog is. Er worden dan prijzen gevraagd hoger dan in de andere centrumsteden”, aldus schepen Den Roover. “De eigenaars moeten beseffen dat er een overaanbod is aan kleine panden.”
In de laatste jaren is de leegstand van de brutowinkelvloeroppervlakte wel negatief geëvolueerd en ook dit werd in detail bekeken. Slecht 5 panden zijn goed voor een gezamenlijke leegstaande winkelvloeroppervlakte van 11475 m² waarvan slechts één in het kernwinkelgebied is gelegen. Zij zijn goed voor 44% van de leegstaande winkelvloeroppervlakte. Ontwikkelaars onderzoeken reeds andere invullingen voor een aantal van deze panden, waardoor voor de meeste panden het probleem van leegstand zal opgelost worden.
Mix aan acties op het aanpakken van leegstand werpt vruchten af
In Mechelen wordt op verschillende fronten ingezet om de leegstand aan te pakken. Zo is er de duidelijke afbakening van het kernwinkelgebied, waarbij op het gelijkvloerse niveau maximaal wordt ingezet op handel. In andere straten wordt er geadviseerd om de ruimtes om te vormen naar andere functies. Denk bijvoorbeeld aan de omvorming van Artenova tot de creatieve hub die ze vandaag is. Verder wordt ook hard ingezet op het ondersteunen van starters via Mest vzw of de startersgesprekken met de dienst Economie. Met de organisatie van de jaarlijkse retailtour wil de stad grote en kleinere retailers aantrekken om zich in de stad te vestigen. Ook dient de Retailtour om investeerders en ontwikkelaars aan te moedigen om te investeren in retail vastgoed in Mechelen. Er wordt ook repressief opgetreden en dit via de leegstandsbelasting.
“De dalende trend van de leegstand van de Mechelse winkelpanden is een uiterst positieve evolutie. We blijven echter niet op onze lauweren rusten en blijven dan ook inzetten om onze binnenstad verder te versterken. Het vernieuwen van het openbaar domein en streven naar een goede mix tussen horeca en handel dragen daar ook toe bij. De inzet van Mest voor pop-ups leidt er toe dat heel wat hippe zaken een start maken in Mechelen. In ieder geval geven de resultaten duidelijk weer dat de mix van middelen om Mechelen als winkelstad te versterken aanslaat”, stelt schepen van Economie Katleen Den Roover.