Anne Delvoye: "Eenzaamheid uit taboesfeer halen"

Op 27 november 2018, over deze onderwerpen: Welzijn

Gemeenteraadslid Anne Delvoye vraagt het Mechelse stadsbestuur om ook tijdens de nieuwe bestuursperiode aandacht te hebben voor vereenzaming. “Want niemand komt er graag voor uit, maar bij alle leeftijden komt eenzaamheid voor”, klinkt het.

In mei van dit jaar lanceerde Mechels gemeenteraadslid Anne Delvoye (N-VA) al een eerste voorstel om een actieplan op te stellen tegen vereenzaming. Alle partijen stemden toen in met het voorstel, maar het actieplan kwam er tot op vandaag nog niet.

“Er is in onze stad nood aan een duidelijk plan om vereenzaming aan te pakken”, aldus Delvoye. “Er zijn geen statistieken voor Mechelen alleen, maar uit Vlaams onderzoek blijkt dat het probleem groter is dan je zou denken. Eenzaamheid komt voor in alle lagen van de bevolking en bij alle leeftijden, maar het taboe er rond is nog steeds erg groot. Niemand komt er namelijk graag voor uit dat hij zich eenzaam voelt. Zo'n actieplan zou dat taboe deels kunnen wegnemen en deze mensen kunnen helpen.”

(...)

Lees het volledige artikel in Gazet van Antwerpen, 27/11/2018