'Jong geleerd is oud gedaan' is hoofdthema van campagne Stad om te Zoenen

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Openbare ruimte, Wijken en Dorpen

Het hoofdthema voor de campagne ‘Stad om te Zoenen 2018’ luidt: ‘Jong geleerd, is oud gedaan’. De Mechelse Kinderraad gaat hierbij een prominente rol vervullen.

Het opzet beoogt goede gewoonten aan kinderen mee te geven en hen van jongs af naar toekomstige generaties toe te sensibiliseren voor een schone leefomgeving.

De ‘Stad om te Zoenen 2018’-campagne onder het motto ‘Jong geleerd, is oud gedaan’ focust op vijf pijlers: recycleren, zwerfvuil, tegeltuintjes, peters en meters en Schoonste School. Hieromtrent gaan er filmpjes worden gemaakt, met telkens een lid van de Kinderraad in de hoofdrol.

“Tegen de zomer gaan we een actieplan uitwerken en bekijken hoe speelpleinen in eigen beheer door lokale jongeren (12-18 jaar) onderhouden en afgesloten kunnen worden. Zodoende leggen we de verantwoordelijkheid voor de speelpleinen in handen van de jongeren. Indien de buurt deze speelpleinen proper houdt en de afspraken omtrent sluiting netjes opvolgt, kunnen ze iets langer openblijven”, stelt schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover.

“Er komt eveneens nog een bewustmakingsactie rond zwerfvuil in probleemzones. Zo gaan we in september bij aanvang van het nieuwe schooljaar in samenwerking met de middelbare scholen acties op poten zetten om jongeren bewust te maken van de zwerfvuilproblematiek”, vult schepen van Openbare Werken Bart De Nijn aan.

De campagne ‘Stad om te Zoenen 2018’ sluit zoals de vorige jaren in oktober af met een bedankmoment voor de peters en meters, die zich vrijwillig engageren om een deel van het openbaar domein in hun woonbuurt proper te houden.


Lees het volledige artikel op www.radioreflex.be/2018/03/29/jong-geleerd-is-oud-gedaan-hoofdthema-stad...

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is