Mechelen kiest voor Vlaams Energiebedrijf als partner voor energie

Op 16 september 2016, over deze onderwerpen: Financiën, Milieu en duurzaamheid, Openbare ruimte

In 2013-2014 nam het stadsbestuur van Mechelen deel aan de samenaankoop van energie via Eandis. De huidige leveringscontracten voor elektriciteit en aardgas lopen af op 31 december 2017. Het College van Burgemeester en Schepenen besliste om vanaf 1 januari 2018 te opteren voor het aanbod energielevering van het Vlaams Energiebedrijf (VEB).

“Kiezen voor het aanbod voor energielevering via het Vlaams EnergieBedrijf biedt een aantal voordelen”, zegt schepen van Openbare Werken Chris Backx (N-VA). “Vooreerst is het goedkoper. Er dient maar één keer een contract te worden afgesloten en dat is dan stilzwijgend verlengbaar, maar ook opzegbaar indien gewenst. Zowel de facturen van aardgas als van elektriciteit komen rechtstreeks van het Vlaams EnergieBedrijf. Handig is dat we één maandelijkse factuur gaan krijgen voor alle stadsgebouwen, dus niet meer een factuur per afnamepunt. Overigens zullen we kunnen gebruik maken van een online platform waarop de volledig digitale facturatie en verbruiken kunnen worden opgevolgd”.

“Ik vind het belangrijk dat we als Vlaamse stad ingaan op het energieaanbod van het Vlaams Energiebedrijf. Ook niet onbelangrijk is dat het VEB energie aankoopt op de korte termijnmarkt, wat in het verleden goedkoper was dan de traditionele lange termijnmarkt. Het Vlaams EnergieBedrijf heeft als missie de energiekost van de publieke sector te verminderen, door centraal en goedkoper energie aan te kopen en door energiedata te centraliseren en ermee aan de slag te gaan. We krijgen als lokaal bestuur ook begeleiding om efficiënter om te springen met energie”, vult eerste schepen Marc Hendrickx en Vlaams Volksvertegenwoordiger (N-VA) nog aan.

De aankoop van 100 % groene elektriciteit en aardgas geldt voor alle stadsgebouwen, installaties en openbare verlichtingen in Mechelen.

Bron: www.radioreflex.be/2016/09/16/stad-mechelen-kiest-voor-vlaams-energiebed...