N-VA Mechelen vraagt kordate aanpak veiligheidsprobleem in Mechelen-Zuid

Op 20 februari 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid, Wijken en Dorpen
Wijkgericht veiligheidsplan is nodig

In Mechelen-Zuid staat het door de huidige meerderheid zo fel geprezen samenlevingsmodel onder druk. In die mate zelfs dat de Stadslijst nog niet reageerde op iets wat erg op een aanslag leek: het 's nachts in brand steken van voertuigen vlakbij bewoonde huizen. Na vijf autobranden op drie dagen tijd vraagt N-VA Mechelen dringend een kordate aanpak om de veiligheid van de bewoners te garanderen.

De afgelopen nachten werden in de wijk Mechelen-Zuid liefst vijf wagens opzettelijk in brand gestoken. Twee ervan waren politiewagens, een derde een wagen van de stad. "Dat de feiten gelinkt zouden worden aan het politieoptreden van vorige week, waarbij een dolgedraaide drugverslaafde moslim ‘zelfmoord pleegde’ door voorbijgangers aan te vallen en zich door de politie te laten doodschieten, is hoogst verontrustend", reageert fractievoorzitter Marc Hendrickx. "Het lijken gerichte acties, waarbij de criminelen zelfs inbraak bij nacht niet schuwen om wagens op een afgesloten parking in brand te steken."

Wijkgericht veiligheidsplan

Vorig jaar rolde het stadsbestuur in Nekkerspoel het veiligheidsplan uit nadat het aantal misdrijven daar de hoogte in ging. Een dergelijk plan is ook nuttig en nodig in Mechelen-Zuid, vindt N-VA Mechelen. De N-VA pleitte voor de uitrol van wijkgerichte veiligheidsplannen in haar laatste verkiezingscampagne.

Harde aanpak

“Het kan niet zijn dat bewoners in een kinderrijke buurt - of eender waar - ’s nachts wakkerliggen en zich afvragen of hun wagen deze nacht aan de beurt is", zegt gemeenteraadslid Freya Perdaens. "Een doelgerichte veiligheidsaanpak werkt op twee sporen. Zacht wanneer het kan, maar hard wanneer het moet. En de zachte aanpak is nu niet aan de orde."