Naambordjes voor buurtwegen in Hombeek

Op 11 oktober 2017, over deze onderwerpen: Openbare ruimte, Wijken en Dorpen

De Mechelse deelgemeenten worden op verschillende plaatsen doorkruist door tal van trage wegen, dat zijn wegen die enkel gebruikt worden door voetgangers en fietsers. Heel wat van deze wegen, die in 1841 werden opgetekend in de ‘Atlas der Buurtwegen’, liggen echter op private eigendom, raakten in onbruik of werden onderbroken door afsluitingen. Dat heeft de stad Mechelen, op initiatief van enkele Hombekenaren en in samenwerking met de landbouwadviesraad, proberen aanpakken.

“Het was een traject van twee à drie jaar, maar we kunnen enkele buurtwegen nu opnieuw openstellen”, vertelt schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover (N-VA). “Deze buurtwegen zijn voor fietsers en voetgangers vaak een alternatief voor de wegen waar ook auto’s rijden. Ze zijn ook belangrijk voor het hoevetoerisme en sluiten aan bij onze ambitie om het fiets- en wandelaanbod in onze stad te verbeteren.”

In samenspraak met landbouwers

Heel wat van die buurtwegen lopen dus over private eigendom, vaak van landbouwers. “Daarom hebben we alles in overleg met de landbouwers gedaan”, zegt schepen van Landbouw Greet Geypen (Open VLD). “We hebben verschillende malen rond de tafel gezeten met de landbouwadviesraad.” Kurt Verbruggen, voorzitter van die landbouwadviesraad is tevreden: “Al hopen we wel dat wandelaars de buurtwegen met het nodige respect zullen behandelen en geen afval zullen achterlaten. Zo blijven de wegen aangenaam voor iedereen.”

Naamborden voor buurtwegen

Vier buurtwegen in Hombeek kregen intussen ook een eigen naambordje. De stad trekt zo’n 10.000 euro uit om de buurtwegen beter te faciliteren. Daarop staat niet alleen hun officiële nummer, maar ook hun roepnaam. Die namen werden overgenomen uit de ‘Atlas der Buurtwegen’. De Vaereweg, Groenweg, Marktweg en Heiweg in Hombeek kregen al zo’n bordje. Later wordt bekeken of er nog buurtwegen in andere deelgemeenten volgen.

“De buurtwegen bieden een mooi netwerk dat fietsers en wandelaars toelaat de groene rand rond Mechelen te verkennen”, zegt Theo Slachmuylders van de ‘Werkgroep Buurtwegen Hombeek’. “Door ze een naambordje te geven is duidelijk dat het om een openbare weg gaat, worden wandelingen makkelijker en zal zo’n wegje minder snel verdwijnen.”

Meters en peters gezocht

Het onderhoud van de buurtwegen is in handen van de stadsdiensten, die toch nog op zoek zijn naar enkele bijkomende meters en peters. “Omdat het onderhoud ervan zeer arbeidsintensief is zijn we inderdaad nog op zoek naar enkele meters en peters die mee de toegang tot de wegen kunnen garanderen en zich graag willen engageren om de buurtwegen te helpen onderhouden”, klinkt het bij de schepenen.

Lees het volledige artikel op www.radioreflex.be/2017/10/11/audio-naambordjes-voor-buurtwegen-in-hombeek/