Onderzoek naar sluis voor vrachtwagens op Battelbrug

Op 24 juli 2018, over deze onderwerpen: Openbare ruimte, Verkiezingen 2018, Wijken en Dorpen

De diensten van De Vlaamse Waterweg bekijken op welke manier ze best zwaar verkeer kunnen weren op de Battelbrug in Mechelen. Lang niet elke vrachtwagenchauffeur leeft de tonnagebeperking na en dat zorgt voor schade en mankementen.

Zowel een hoogtebrug als camera's met automatische nummerplaatherkenning maken kans om daar verandering in te brengen. Sinds de vernieuwing in het najaar van 2015 kampte de brug over het kanaal Leuven-Dijle in Battel al verscheidene keren met defecten. Zo zorgden temperatuurschommelingen een tijdje voor problemen, waardoor de constructie uitzette. “De brug werkt nu ook bij hoge temperaturen”, zegt gemeenteraadslid Anne Delvoye (N-VA).

Zij kaartte begin deze maand wel een ander probleem aan. “Bewoners hebben mij verteld dat zwaar vervoer gewoon over de brug rijdt”, stelt ze. Dat is nochtans niet toegelaten, want voor voertuigen van meer dan 3,5 ton is het normaal verboden om over de brug te rijden. “Nu het mechanisme eindelijk up-to-date is en de warmte er geen invloed meer op lijkt te hebben, zou het betreurenswaardig zijn dat er zich een nieuw defect zou voordoen als gevolg van het zware vrachtverkeer”, legt Delvoye uit.

Het gemeenteraadslid polste bij het stadsbestuur naar mogelijkheden om de toegang voor zware transporten onmogelijk te maken. Anne Delvoye stelde voor om dit eventueel ook op te nemen met de bevoegde instanties. Het stadsbestuur volgt haar daar in en dringt bij monde van schepenen Bart De Nijn (N-VA) en Koen ­Anciaux (Open Vld) aan op strengere controles.

Bij De Vlaamse Waterweg wordt bevestigd dat er wordt nagegaan welke oplossing de beste is om te dienen als vrachtwagensluis. “Onder meer omdat de trillingen veroorzaakt door het zware verkeer mee de oorzaak zijn van de vele defecten”, reageert Kevin Polfliet, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg.

Weinig plek

De plaatsing van een hoogtebrug is een van de opties die door de diensten worden bekeken. In dat geval zou het gaan om een stalen balk op lagere

hoogte waar wel nog auto's onder door kunnen. “Een vaststelling is wel dat er aan de zijde van het seinhuis weinig plaats voor is. Bovendien leert de ervaring ons dat zo'n obstakels frequent schade oplopen door roekeloze vrachtwagenchauffeurs die de hoogte verkeerd inschatten of toch hun kans willen wagen”, legt Polfliet uit.

Ondertussen wacht de waterwegbeheerder op het standpunt van de stad over de installatie van ANPR-camera's. “Het is de bedoeling om beide opties naast elkaar te leggen en gezamenlijk een beslissing te nemen”, klinkt het nog. Pittig detail: in 2012 stelde de beheerder van het kanaal al eens voor om een onderzoek te voeren naar een hoogtebrug, maar dat werd toen door de stad zelf van tafel geveegd.

sven van haezendonck

Gazet van Antwerpen/Mechelen - Waas, Di. 24 Jul. 2018, Pagina 15