Presentatie innovatieve bus in Mechelen niet aan stadsbestuur besteed?

Op 22 maart 2021, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid, Openbare ruimte
Marc Hendrickx - fractieleider N-VA Mechelen

Zondagnamiddag, 21/03/2021, kwam het bekende bedrijf Alstom (constructeur van treinen en trams, en sinds kort ook van bussen) zijn elektrische bus voorstellen in Mechelen. Het werd een doorreis door Mechelen, want een presentatie op de Grote Markt was niet mogelijk. Het stadsbestuur heeft geen delegatie gestuurd, en Alstom kreeg ook geen vrijstelling om zich te parkeren op de Grote Markt vanwege de autoluwe zone.

Alstom heeft recent Bombardier overgenomen, en dus ook de fabriek in Brugge. Speciaal aan deze bus is de volledig lage vloer en de 4 sturende wielen, waardoor die met 12 meter even wendbaar is als een stadsbus van 9 meter. Het gaat natuurlijk om een bedrijfsstunt, maar tegelijk biedt het de kans om te laten zien dat een innovatief concept op verschillende vlakken voor kwaliteit kan zorgen. Vooral de extra toegankelijkheid valt op: de deuren zijn extra breed en de vloeren laag. Gemakkelijk voor rolstoelgebruikers en of mensen met kinderwagens.

Alstom stuurde in januari al een uitnodiging naar het schepencollege (burgemeester en schepen mobiliteit), zo werd ons door een welingelichte bron bevestigd. Onze voorzitster Rita Van den Bossche vindt het vreemd, zelfs onbegrijpelijk, dat een stadsbestuur deze kans niet aangrijpt. Zeker omdat het stadsbestuur te pas en te onpas verkondigt om openbaar vervoer in het centrum nog enkel te zullen toelaten als het elektrisch is. “Andere centrumsteden als Antwerpen, Leuven, Brugge gaan er wel gretig op in, waarom Mechelen niet?”

“Dit blijkt een prima bus voor stadsverkeer met aangepaste plaatsen voor minder mobielen, erg wendbaar ook”, aldus fractieleider Marc Hendrickx.  “Ik ga uiteraard het stadsbestuur desbetreffend bevragen, waarom dit bezoek niet wat ruimer werd aangekondigd, en vooral: waarom de meerderheid hier geen heil in ziet!”

Lees meer via GVA, waar ons bestuurslid Roosje Sourdeau de testrit meemaakt.