Rolstoelers geraken pas na kwartier binnen in stadhuis

Op 30 mei 2018, over deze onderwerpen: Diversiteit, Openbare ruimte, Verkiezingen 2018, Welzijn

Twee Mechelse dames in een rolstoel, Roosje Sourdeau (63) en Cathy Rossaert (52), wilden dinsdagavond graag de gemeenteraad bijwonen. Dat bleek allerminst eenvoudig, maar met de hulp van bereidwillige ambtenaren is het gelukt. Als kandidaat-raadsleden voor de N-VA wilden de twee vrouwen een statement maken.

De historische raadzaal van het stadhuis is amper toegankelijk voor inwoners met een fysieke beperking. Dat hebben Roosje Sourdeau (63) en Cathy Rossaert (52) zelf kunnen ervaren. Beide dames zijn in oktober voor N-VA kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen.

“We wilden weten waar we aan beginnen en de sfeer al eens opsnuiven met enkele andere kandidaten”, zegt Cathy Rossaert. Uiteindelijk konden ze na een kwartier de gemeenteraad volgen in het gedeelte van de raadsleden dat normaal niet toegankelijk is voor het publiek. Dat konden ze bereiken via de lift in het Huis van de Mechelaar.

“Eigenlijk is het jammer dat een openbaar gebouw als het stadhuis anno 2018 nog zo slecht toegankelijk is. Al in juli 2016 gaf schepen Koen Anciaux aan dat hij er zo snel mogelijk werk van zou maken. Helaas lukte dat nog niet. Ik hoop dat het voor onze eedaflegging wel lukt”, stelt Roosje Sourdeau.

“Het is ongebruikelijk, maar per uitzondering kunnen burgers de toelating krijgen van de voorzitter van de gemeenteraad om deze bij te wonen vanuit het gedeelte van de raadsleden. We hopen natuurlijk wel dat we dit jaar nog kunnen zorgen dat rolstoelers de trouwzaal en het publieke gedeelte van de raadszaal in kunnen. We ijveren al een hele tijd voor de toegankelijkheid van Mechelen,” zegt gemeenteraadslid Freya Perdaens. Zij is voor N-VA kandidaat-burgemeester.

Bron: www.gva.be/cnt/dmf20180529_03536134/rolstoelers-geraken-pas-na-kwartier-...