Vrijbroekpark in volle renovatie

Op 15 mei 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en vrije tijd, Milieu en duurzaamheid, Openbare ruimte, Sport

De provinciebesturen beheren heel wat recreatie- en groendomeinen. Veel van deze provinciedomeinen zoals het Vrijbroekpark zijn zeer geliefd bij het publiek en worden druk bezocht. De N-VA wenst dat deze domeinen goed beheerd worden en meent dat zolang de provinciebesturen eigenaar zijn moeten ze ook blijvend investeren in het onderhoud en de inrichting ervan. Arnout Geys, N-VA Mechels bestuurslid vroeg als fervente bewonderaar en dagelijkse bezoeker van het park, aan N-VA gedeputeerden Mireille Colson en Jan De Haes wat de renovatieplannen zijn voor het door de vele Mechelaars geliefde Vrijbroekpark.

Wie beheert er eigenlijk het Vrijbroekpark?

Mireille Colson (gedeputeerde voor vrije tijd en toerisme, N-VA): "Het Vrijbroekpark is een provinciaal domein, behorend tot de groep provinciale groendomeinen regio Mechelen, net zoals groendomeinen Neteland, Broek De Naeyer en de tuin van het Aartsbisschoppelijk Paleis. Het beheer van het park is in handen van provincie Antwerpen. Hiervoor is een heel team ter beschikking: directrice Lieve Stoops, maar ook een team dat zich inzet voor de educatieve werking, en één dat instaat voor het dagdagelijkse onderhoud. Het onderhoud van een domein van 65 hectare mét een grote rozentuin, vraagt heel veel werk. Gelukkig kunnen we hiervoor jaarlijks beroep doen op vele vrijwilligers, onder andere voor het snoeien van de rozen. Ondertussen vallen de groen- en recreatiedomeinen al enige tijd onder bevoegdheid van N-VA. Sinds 2021 ben ik hiervoor bevoegd, maar daarvoor was het aan mijn collega Jan De Haes uit Heist-op-den-Berg."

Wat zijn de plannen van de provincie in het Vrijbroekpark?

Jan De Haes (voormalig gedeputeerde): "Zoals jullie de laatste maanden hebben kunnen zien, zijn er ingrijpende werken gebeurd aan de parkvijver. Zo werd de oeverbeplanking gerenoveerd, het slib werd geruimd, een nieuwe vlonder en nieuwe vissteigers werden aangelegd. Zo verhogen we de toegankelijkheid en vooral ook de belevingswaarde van vijver. Bovendien zorgen we voor extra ruimte voor water door creatie van wetlands aan de kant van de wilgentuin Wilgernis. Deze wetlands zouden bovendien een extra fijne dimensie kunnen krijgen bij vriesweer in de wintermaanden. het zou ook wel eens een fijne plek kunnen worden voor schaatspret. Voor deze werken heeft de provincie een 900.000 euro geïnvesteerd. Maar zoals jullie welbekend, plannen we ook een renovatie van brasserie ’t Park. Dit pand was einde levensduur. Maar dit gebouw heeft een rijke geschiedenis en uiteraard ook erfgoedwaarde. we willen dan ook het modernistische karakter bewaren. waarbij we met aandacht voor deze erfgoedwaarde kiezen voor verbouwing van het voorste gedeelte, maar voor de achterbouw wel volop gaan voor een nieuwbouw."

En wat met het spookhotel?

Mireille Colson: "Ah, misschien ons meest in het oog springende project. De hotelruïne is een ‘betekenisvolle plek’, voor vele Mechelaars is het een plek met herinneringen en het oefende als populaire “urbex” locatie door de jaren heen ook een grote aantrekkingskracht uit op buitenlandse avonturenzoekers. Twee jaar geleden kregen we de kans om dit perceel met uiteraard de tot de verbeelding sprekende hotelruïne aan te kopen voor slechts 12.000 euro. Gezien de centrale ligging in het park hebben we niet getwijfeld. Onmiddellijk werden plannen gesmeed om dit prachtige stukje natuur ook te ontsluiten voor publiek maar met aandacht voor de natuur. Door de natuurlijke evolutie in de afgelopen 50 jaar kregen dieren vrij spel. De hotelruïne werd zo de favoriete verblijfplaats van heel wat verschillende soorten vleermuizen, maar ook bevers vonden spontaan de weg naar hun hotel. De ontsluiting van de ruïne zal dus met de nodige aandacht voor de diertjes gebeuren. Zo laten we het gelijkvloers dus ook ongemoeid, en voorzien we een ontsluiting via een verhoogd wandelpad tussen de bomen. Wandelaars zullen vanuit het park via een verhoogd en toegankelijk wandelpad van 100m lang en 3m breed de eerste verdieping van de hotelruïne kunnen betreden. Voor kinderen voorzien we een aantal avontuurlijke aftakkingen op dit wandelpad.”

Dankzij investeringen van onze gedeputeerden wordt het Vrijbroekpark een nog mooiere en feeërieke plek voor mens en natuur. De provincie investeert 800.000 euro, Toerisme Vlaanderen nog eens 370.000 euro. In november gaan de werken van start.

Overigend wordt vanuit het park aangesloten op een bestaand wandel- en fietsaanbod met heel wat kansen voor toeristen en recreanten om de groene/blauwe rand rond Mechelen te ontdekken:

• Fietsknooppuntennetwerken Groene gordel en Mechelen
  • Wandelknooppuntnetwerk Rivierenland (knooppunt 258 – 187)
  • De wandelweg naar Compostella: Via Brabantica, die van Nederland naar Frankrijk gaat en dwars door het Vrijbroekpark loopt
  • GR12 van Parijs naar Amsterdam
  • De Streek-GR Dijleland
  • Martinusroute van Utrecht naar Tours.

Kom gerust eens rondspoken, al wandelend of met de fiets!