Mechelaars willen oplaadpalen voor smartphones

Op 26 februari 2013, over deze onderwerpen: Lokale economie, Milieu en duurzaamheid, Openbare ruimte

Mechelen - Barry Swinnen en Jan Verbergt, beide lid van N-VA Mechelen, overwegen oplaadpalen voor GSM, tablet en smartphone te introduceren in de Dijlestad. De palen zijn onder meer op festivals al bijzonder populair.

Swinnen, lid van de beheerraad van AGB Sport Actief Mechelen, en Verbergt, ondervoorzitter van de vzw Mechelse Feesten, kwamen op het idee voor de oplaadpalen toen hun partijgenote Daphné Dumery een gelijkaardig voorstel lanceerde in de gemeenteraad van Blankenberge. "Toen we dat lazen, dachten we: "Waarom niet in Mechelen?", verklaart Swinnen.

In een eerste fase willen de Mechelaars de oplaadpunten installeren in sporthallen en zwembaden. "We denken aan lockers waar je je smartphone kan achterlaten wanneer je gaat sporten. Tijdens het uurtje dat je actief bezig bent, kan de batterij opladen", geeft Swinnen mee. "Het zal niet noodzakelijk een gratis verhaal worden. Werken met lockers die na gebruik het geld bijhouden is een optie. Zo betaalt iedereen voor de dienst."

Volgens Swinnen en Verbergt is er in Mechelen wel degelijk een draagvlak voor zulke oplaadpunten. "De palen worden al jaren succesvol gebruikt op festivals. Dat zouden we tijdens Maanrock ook kunnen proberen. Daarenboven wil Mechelen een klimaatneutrale stad worden. Die oplaadpalen kunnen perfect op zonne-energie functioneren", meent Swinnen. "Die nieuwe toestellen verbruiken zoveel energie dat het wel eens een succes kan zijn." voegt Verbergt daaraan toe. "Nu moeten we alleen nog nagaan welke manier van aanpakken financieel het interessantst is."

NIGE