38 Volt vangt kinderen op terwijl ouders werk zoeken

Op 9 december 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Lokale economie, Welzijn
38 Volt kinderopvang en begeleiding werkzoekende ouders

Met 38 Volt gaat er in Mechelen een nieuw sociaal innoverend project van start. In de vroegere gebouwen van Pidpa in de Caputsteenstraat vangt men jonge kinderen op terwijl hun ouders begeleiding krijgen in hun zoektocht naar werk.

38 Volt wil de drempel naar kinderopvang verlagen voor kwetsbare gezinnen. Tegelijkertijd komt er voor de ouders tijd vrij om op zoek te gaan naar werk. Ook daar wil 38 Volt voor begeleiding zorgen. Bijvoorbeeld door te helpen om een sollicitatiebrief te schrijven of door hen in contact te brengen met vrijwilligerswerk. 38 Volt heeft de ambitie om tegen 2020 een zestigtal gezinnen te helpen.

Schepen van Werk Katleen Den Roover ziet in 38 Volt een bijkomend wapen om de werkloosheid in Mechelen verder te verlagen. “De werkloosheidscijfers gaan al twee jaar in dalende lijn. Als stad hebben wij voor iedereen een regiefunctie bij het zoeken van een job. 38 Volt helpt vooral die mensen die verder van de reguliere arbeidsmarkt afstaan.”

Solliciteren

38 Volt is geen gewone kinderopvang, dat bevestigt ook projectcoördinator Gabriella De Fran­cesco. “De kwetsbare gezinnen komen bij ons terecht via verschillende kanalen. We werken onder meer samen met de dienst Samenlevingsopbouw van de provincie Antwerpen, de VDAB, het Sociaal Huis en Kind en Gezin. Wij zorgen voor de opvang van de kinderen wanneer de ouders een opleiding volgen of gaan solliciteren. Maar opvang is ook mogelijk voor langere periodes, bijvoorbeeld wanneer de ouders met een interimcontract aan de slag gaan. Ons voordeel is dat we heel flexibel kunnen werken. Het team bestaat uit een gezinsbegeleider en drie kinderverzorgsters.”

Zodra de ouders een vaste baan hebben, is het de bedoeling dat de kinderen doorstromen naar de reguliere kinderopvang.