Freya Perdaens: "Mechelen heeft nood aan een sober beleid"

Op 6 september 2018, over deze onderwerpen: Financiën, Verkiezingen 2018

N-VA Mechelen lanceerde op 6 september het financiële luik van haar verkiezingsprogramma. Een daling van de schuldgraad is daarbij een absolute prioriteit. “Bij elke uitgave moeten we ons afvragen of we ons die kunnen veroorloven, en bij elke inkomst of er een deel naar de schuldafbouw kan gaan", zegt lijsttrekker Freya Perdaens.

Huidige financiële situatie

Prof. financieel risicobeheer Bert Smits, 8ste op de N-VA-lijst, en minister van Financiën en lijstduwer Johan Van Overtveldt lichtten er de huidige financiële situatie van de stad Mechelen toe. Zo blijkt de totale schuld per inwoner afgerond 3.500 euro te bedragen in plaats van de 3.000 euro per inwoner die steeds gecommuniceerd werd.

Voorbije legislatuur

Ook in 2012 pleitte N-VA Mechelen al voor een soberder beleid. Onze schepenen zetten zich de afgelopen jaren dan ook met ijver in om de stem van de rede te zijn binnen de meerderheid, op een collegiale manier. Hoe we de tering naar de nering zetten en wogen op het financiële luik van het beleid, zette schepen Katleen Den Roover vanochtend uiteen.

Financieel gezond Mechelen

Tot slot duidde lijsttrekker Freya Perdaens de visie van N-VA Mechelen voor de komende zes jaar. “Bij elke uitgave moeten we ons afvragen of we ons die kunnen veroorloven, en bij elke inkomst of er een deel naar de schuldafbouw kan gaan", zegt Perdaens. "De N-VA is de enige partij die de vinger op de wonde legt en luidop durft te zeggen dat het tij moet keren. De Mechelaar rekent op ons voor een nuchter en sober beleid de komende zes jaar. Want zonder ons stelt op het stadhuis allicht niemand de vraag ‘wie dat allemaal zal betalen’.”