N-VA, de grootste oppositiepartij in Mechelen, komt met een eigen plan voor de vesten. Dat zou het mogelijk maken om over twee derde van de stadsring opnieuw in twee richtingen te rijden, tussen de Louizastraat en Nekkerspoel. De partij legt vanavond aan de gemeenteraad een eerste punt voor uit een vijfstappenplan.
Nationaal partijvoorzitter Bart De Wever (N-VA) uitte afgelopen weekend nog kritiek op de verkeerscirculatie in Mechelen toen hij een lasagne ging eten in BimSem, de school van zijn zoon. In een post op Facebook noemde de politicus het “een hel om er te geraken via de ringweg.” Mechels burgemeester Bart Somers (Vld-Groen-m+) kon daar niet mee lachen en riep de “burgemeester met tweede grootste file van Europa” op om voor eigen deur te vegen.
Dat de Mechelse N-VA net nu een eigen mobiliteitsplan voor de vesten lanceert, noemen de lokale mandatarissen louter toeval. “We hebben maandenlang hard gewerkt aan dit plan”, zegt gemeenteraadslid Katleen Den Roover. Zij coördineerde de opmaak van het plan ‘veilig en vlot op de vesten’. “Het is geen geheim dat we vinden dat de huidige inrichting niet werkt. Tegelijk zijn we ook geen voorstander van een terugkeer naar de situatie zoals ze was, want die werkte ook niet”, vertelt gemeenteraadslid Freya Perdaens, bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2024 lijsttrekker voor N-VA.
Daarom komt de lokale afdeling met een nieuw plan om oplossingen te bieden. Daarbij gaat ze uit van drie vuistregels. “Het uitgangspunt is veilig en vlot verkeer voor alle weggebruikers, zonder iemand voor te trekken. Wijken en dorpen moeten vlot verbonden zijn met het stadscentrum. Daarbij houden we doorgaand verkeer uit woonwijken zonder lokaal verkeer te belemmeren. Dat is een groot verschil met de situatie vandaag”, legt Perdaens uit.